طب سنتی

سویق چیست؟ مهم ترین فواید مصرف سویق

Rate this post

سویق چیست ؟

سویق به دانه ، حبوبات ، غلات و یا هسته میوه و در برخی موارد خود میوه ای میگویند که آن را تفت داده و سپس آسیاب میکنند ( در برخی موارد نیز ابتدا آن را آسیاب کرده و سپس تفت میدهند) و پودری بدست میاورند که بسیار مقوی خواهد بود . در این روش تمامی خواص دانه و غلات حفظ شده و دارای خواص زیادی برای سلامتی و تقویت عمومی بدن میباشد.

با خواندن این مطب در مجله تغذیه سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

سویق بر روی حرارت غیر مستقیم و بدون هیچ ماده افزودنی تهیه میشود.

تفاوت سویق با آرد :

برای مثال اکثر افراد سویق نخود و آرد نخودچی را با هم یکی میدانند در صورتی که اینگونه نیست. زیرا در فرایند تولید سویق ، دانه و حبوبات پخته نمیشود اما برای تهیه آرد نخودچی ، نخود را خیس کرده و یا میپزند که تمامی خواص آن از بین میرود.

همچنین بخوانید:  دستور پخت غذا های سالم با کینوا

انواع سویق ها کدامند :

همانطور که گفته شد سویق از دانه و حبوبات و هسته میوه هاو یا خود میوه بدست می آید ، که میتواند گندم ، برنج ، جو ، عدس ، نخود ، سنجد و ماش باشد. هم چنین از میوه هایی مثل سیب ، کنار ، دانه انار و خشخاش نیز میتوان سویق تهیه کرد. سویق ها را میتوان با هم ترکیب کرد و از خواص آن ها بطور کامل تری بهره برد.

پر خاصیت ترین نوع سویق :

سویق کامل :

از پرخاصیت ترین سویق ها میتوان به سویق کامل اشاره کرد. سویق کامل ترکیبی از سویق گندم ، سویق جو ، سویق عدس و سویق سنجد است.

سویق کودک :

سویق کودک یا به اصطلاح سرلاک اسلامی از ترکیب مغز وسبوس جو ، سویق برنج ، سویق سنجد و سویق عدس تشکیل شده است که برای تقویت رشد کودک و جلوگیری از کند ذهنی و عقب ماندگی کودک بسیار مناسب و موثر است.

خواص سویق در طب سنتی :

در طب سنتی سویق غذایی کامل و مغذی است و خواص دارویی دارد و از آن میتوان به عنوان دارویی کاملا مفید و موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، استحکام استخوان بندی و افزایش نیرو در نوجوانان و بزرگسالان اشاره کرد.

افزایش وزن ، استحکام استخوان بندی و جلوگیری از پوکی استخوان :

ترکیب سویق جو و سویق گندم برای تقویت استخوان بندی کودکان و جلوگیری از پوکی استخوان در سنین پایین بسیار موثر است و در کودکانی که دچار کمبود وزن و بنیه هستند سویق کامل باعث افزایش وزن میشود.
سویق سنجد همراه با هسته آن در جلوگیری و درمان پوکی استخوان در سنین بالا بسیار موثر است و به کاهش درد های استخوانی و مفصلی کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  درمان انواع بیماری های پروستـات در طب سنتـی

تقویت بدن مادر و جنین در دوران بارداری

سویق برای کودکانی که در سن رشد هستند و مادرانی که باردارند (مخصوصا در 3 ماه پایانی) بسیار مقوی بوده و در حفظ سلامتی مادر و کودک نقش دارد.
نکته : استفاده بیش از حد از سویق در این دوران ممکن است موجب افزایش وزن مادر یا کودک شود.

جلوگیری از فقر آهن

استفاده از سویق برای زنان باردار و کودکان در حال رشد موجب جبران کمبود آهن و فولیک اسید میشود ومصرف سویق برای آن ها کاملا ضروری است.

تقویت دستگاه گوارش

مصرف سویق میتواند موجب دفع صفرا و بلغم از بدن و دستگاه گوارش شود. همچنین به پاکسازی روده از سموم اضافی و سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.

منبع غنی فیبر و ویتامین

سویق به دلیل اینکه همراه با سبوس است ، علاوه بر داشتن فیبر زیاد ، فقر ویتامین های D و B در بدن را جبران میکند.

سویق جو و لاغری

سویق جو به علت داشتن فیبر زیاد و خاصیت سیر نگه داشتن فرد به مدت طولانی موجب کاهش وزن میشود.

سویق کامل مفید برای ورزشکاران و افرادی که قصد عضله سازی دارند

یک قاشق غذا خوری سویق قبل از تمرین های ورزشی به شما انرژی چند  برابر داده و در طول تمرین قدرت شما را برای انجام حرکات ورزشی حفظ خواهد کرد.

سویق عدس و افزایش و تقویت هوش

مصرف سویق عدس موجب افزایش فعالیت سلول های مغز شده و حافظه را تقویت میکند.

سویق گندم و افزایش قوای جنسی

یکی دیگر از خواص سویق تقویت میل جنسی است . سویق گندم میتواند در تقویت قوای جنسی موثر باشد.

همچنین بخوانید:  طب سوزنی وراه های افزایش سوخت و ساز بدن برای لاغر شدن

پزشکان و محققان طب سنتی بر این باورند که برای اثر بخشی سویق بر روی بدن باید به مدت 40 روز بصورت مداوم مصرف شود و در همان روز های اولیه فرد افزایش قدرت و انرژی را بطور محسوس در بدن خود احساس خواهد کرد.

نتیجه گیری :

سویق ها غذای کاملی هستند که میتوان از آن ها به عنوان مکمل و دارو برای تقویت عمومی بدن ، افزایش انرژی ، جبران فقر ویتامین و مواد معدنی و جلوگیری از پوکی استخوان استفاده کرد.
سویق ها فاقد مواد افزودنی بوده و به عنوان یک غذای سالم برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار ضروری هستند.

 

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا