تغذیه سالم

شیرین کننده های مصنوعی و سلامتی!

Rate this post
در مطلبی دیگر از همین وبسایت، در ارتباط با شیرین کننده های طبیعی و شکر رژیمی صحبت کردیم و متوجه شدیم شیرین کننده های طبیعی مضرات کمتری برای بدن دارند. البته انواعی از شیرین‌کننده‌ های مصنوعی نیز وجود دارند که ممکن است برای بدن بیشتر از قند و شکر خواص داشته باشند. به همین دلیل می‌خواهیم در این مطلب انواع شیرین کننده مصنوعی برای دیابتی ها و همچنین شیرین کننده های مغذی را معرفی کنیم؛ پس تا پایان این مطلب از سبزینه راه با ما همراه باشید.امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی چه هستند؟!

شیرین کننده ها را اغلب به دو دسته شیرین کننده های طبیعی و شیرین کننده های مصنوعی تقسیم می‌کنند. شیرین کننده های طبیعی را با نام شیرین کننده های مغذی نیز می‌شناسند؛ زیرا با وجود دارا بودن کربوهیدرات، خواص دیگری نیز دارند و به همین دلیل نسبت به قند و شکر، مزیت بالاتری برای مصرف در انواع رژیم‌های غذایی دارند. از انواع شیرین کننده های مغذی می‌توان به گلوکز، فروکتوز، عسل، مالتوز، شربت یاکون، شیره افرا و… اشاره کرد.

شیرین کننده های مصنوعی در رژیم غذایی جایگزین قند و شکر معمولی هستند. این مواد از گیاهان و حتی شکر به دست می‌آیند؛ اما درحقیقت فرآورده‌هایی سنتتیک هستند. بسیاری از انواع شیرین کننده های مصنوعی کالری ندارند و میزان شیرین کنندگی آن‌ها بیشتر از شکر معمولی است. از شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری از انواع خوراکی‌ها همچون انواع پودرهای نوشیدنی، ژله، مربا، محصولات لبنی و… نیز استفاده می‌شود. از انواع شیرین کننده های مصنوعی می‌توان به آسپارتام، ساخارین، اریتریتول، سوکرالوز و… اشاره کرد که در ادامه درباره آن‌ها بیشتر می‌خوانیم.

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی ورزشی برای همه ورزشکاران

چند نوع از شیرین کننده های مصنوعی

ساخارین یکی از انواع شیرین کننده های مصنوعی است که چندین سال پیش، در دوره‌ای، طرفداران بسیاری پیدا کرد و از آن در تهیه نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کردند. با این‌حال تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شد، استفاده از آن را محدود کرد؛ اما تحقیقات بیش‌تر بر روی انسان سبب شد، اجازه استفاده از آن‌ها به میزان محدود و طبیعی داده شود. به همین دلیل امروزه مقدار مجاز استفاده از ساخارین را در حدود پنج میلی گرم برای یک کیلوگرم از وزن بدن فرد می‌دانند. (برای افرادی که وزن خود را به پوند حساب می‌کنند، باید وزن را بر ۲.۲ تقسیم کنند تا در واحد کیلوگرم قرار بگیرد.)

آسپارتام یکی دیگر از انواع شیرین کننده های مصنوعی است که در بسیاری از خوراکی‌های رژیمی و همچنین انواع غذاها، دسرها و… استفاده می‌شود. البته با تحقیقات بیشتر نشان داده شد که آسپارتام نیز چنانچه بیش از حد مصرف گردد، می‌تواند تاثیرات مخربی برای سلامتی داشته باشد؛ به همین دلیل میزان مجاز برای آن تعریف کردند که در حدود ۵۰ میلی گرم برای یک کیلوگرم وزن بدن است.

سوکرالوز یکی دیگر از انواع شیرین کننده های مصنوعی است که به تازگی وارد بازار شده و اغلب مردم آن را به نام اسپلندا می‌شناسند. سوکرالوز ویا اسپلندا یک محصول سنتتیک از شکر است که در حقیقت نسبت به شکر، جذب کمتری از سوکرالوز در بدن اتفاق می‌افتد. همچنین برای کاهش کالری آن، از جایگزینی اتم کلر به جای هیدروکسیل استفاده کردند که دانشمندان آن را بی‌خطر می‌دانند؛ زیرا در رژیم غذایی افراد میزان زیادی کلر وجود دارد و این میزان موجود در اسپلندا تاثیر چندانی بر روی بدن نمی‌گذارد. مقدار مجاز مصرف سوکرالوز ۵ میلی گرم برای یک کیلوگرم وزن بدن فرد است.

همچنین بخوانید:  یک دنیا خواص خرمالو که نمی دانستید!!!

شیرین کننده های مصنوعی برای دیابتی ها

شیرین کننده مصنوعی برای دیابتی ها

اغلب افراد تصور می‌کنند انواع شیرین‌ کننده مصنوعی برای دیابتی‌ ها بی‌خطر است و دلیل آن را می‌توان انواع غذاهای رژیمی و دیابتی دانست که در آنه‌ا از جایگزین‌های شکر همچون ساخارین و آسپارتام استفاده می‌کنند و با نامگذاری آن‌ها به‌عنوان محصول رژیمی ویا بدون قند، ادعا می‌کنند که برای افراد دیابتی کاملاً بی‌خطر است. ‌نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که استفاده از شیرین کننده مصنوعی برای دیابتی ها بهتر از مصرف شکر و قند است؛ همچنین شیرین کننده های مغذی نیز می‌توانند میزان بالایی قند در خون آزاد کنند و به همین دلیل برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، مناسب نیستند. افراد دیابتی می‌توانند از انواع شیرین کننده مصنوعی برای دیابتی ها استفاده کنند؛ زیرا این محصولات فاقد کربوهیدرات بوده و سبب افزایش قند خون نمی‌شوند؛ با این‌حال درباره نوع و میزان مصرف این گونه مواد با پزشک خود مشورت کنید، زیرا میزان جذب انواع شیرین کننده های مصنوعی با یکدیگر متفاوت است و ممکن است برخی از آن‌ها سبب افزایش قند خون شده ویا با داروهای شما تداخل داشته باشد و بر روی دوز انسولینی که باید استفاده کنید، تاثیر بگذارند؛ زیرا به دلیل متغیر بودن میزان جذب شیرین کننده‌ های مصنوعی، نمی‌توان میزان کربوهیدرات آن را شمارش کرد. بنابراین بهتر است به میزان بسیار کم و تحت نظر پزشک از آن مصرف نمایید.

شیرین کننده های مصنوعی و سرطان

شیرین کننده های مصنوعی و سرطان

در آزمایشاتی که بر روی ساخارین انجام شد، موش‌هایی که دوز بالای دریافت کرده بودند، به سرطان مبتلا شدند؛ به همین دلیل برای مدتی مصرف ساخارین ممنوع شد. با این‌حال پس از آن نشان داده شد که میزان مجاز آن برای انسان، خطر سرطان‌زایی ندارد و همچون موش‌ها، ایجاد سرطان مثانه نمی‌کند. با این حال در کنار بررسی ارتباط شیرین کننده های مصنوعی و سرطان، تاثیرهای دیگر شیرین کننده مصنوعی در سلامتی انسان را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که ممکن است ضررهای دیگری داشته باشد و همچون شکر، سبب چاقی، دیابت نوع دو، سندروم متابولیک و بیماری‌های قلبی شود. همچنین به دلیل تفاوت در متابولیسم شیرین کننده های مصنوعی در بدن، ممکن است واکنش مغز، به‌خصوص در مراکز شادی، به طعم شیرین آن‌ها تغییر کند و سبب شود تمایل افراد به شیرینی برطرف نگردد و همین موضوع سبب افزایش تمایل آن‌ها برای مصرف سایر غذاهای شیرین شده و در نتیجه چاقی را افزایش دهد. به همین دلیل چنانچه به هر دلیلی مجبور به استفاده از شیرین‌کننده‌ های مصنوعی هستید، در میزان مصرف آن دقت نمایید.

همچنین بخوانید:  تقویت مچ پا با بهترین مواد غذایی

بسیاری از افراد از شیرین کننده های مصنوعی برای لاغر شدن و کاهش وزن استفاده می‌کنند و تصور می‌نمایند از آنجایی‌که این شیرین کننده ها فاقد کربوهیدرات هستند، سبب افزایش قند خون نشده و در نتیجه وزن را افزایش نمی‌دهند. درباره این موضوع، می‌توان تاثیر اندک آن‌ها را تا حدودی اثبات کرد؛ با این‌حال همانطور که گفته شد، مصرف بیش از حد آن‌ها نیز ممکن است تاثیر مخربی در سلامتی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا