طب سنتی

طب مکمل کلاسیک است نه جایگزین

Rate this post

طب سوزنى و و فواید بسیار آن

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بيش از 50 نوع بيماري به وسيله طب سوزني قابل درمان يا قابل كنترل است. البته دكتر رضا حشمت،‌ متخصص طب سوزني، نمی‌خواهد از ذکر این خبر نتیجه بگیرد که طب سوزنی، جایگزین طب کلاسیک است.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

برعکس، او تأکید دارد: «طب سوزني به هیچ‌وجه جايگزين طب كلاسيك نيست بلكه مكمل آن است.» دکتر حشمت که رئيس انجمن بين‌ المللى طب سنتى چين است، قلمروی طب سوزني را درمان و كنترل درد می‌داند و با اشاره به درمان دردهاي سياتيك، كمردرد و دردهاي مربوط به گردن و اندام فوقاني به وسيله طب سوزني می‌گوید: «طب سوزني، انسان و جهان را دارای تعادل و تقابل دو طيف ماده و انرژي مي‌داند كه در صورت اختلال در اين تعادل، بيماري به وجود می‌آید و خودش را به شكل‌هاي مختلف نشان مي‌دهد.»

او اين بي‌نظمي‌ها را به مواردي از قبيل تعرق‏، افسردگي، استرس، افزايش وزن و بروز بيماري‌هاي مختلف ديگري نسبت می‌دهد و تأکید می‌کند: «نقاط طب سوزني، نقاطي در بدن هستند كه با تحريك اين نقاط، نيروهاي از دست رفته به حالت تعادل باز مي‌گردند.»

متخصصان طب سوزنی با تأكيد بر اين مطلب كه طب سوزني عارضه جانبي ندارد و تنها به كنترل درد بيمار از طريق كم كردن تدريجي ميزان داروي مورد مصرف و در نهايت قطع شدن دارو مي‌انجامد، تصريح می‌کنند که امروزه طب سنتي در درمان قطعي و كنترل بسياري از بيماري‌هاي لاعلاج همچون پسوربازبس و پاركينسون موفق عمل كرده است؛ به طوري‌كه بيماران مذكور قادرند با درد كمتر (كه حاصل درمان به وسيله طب سوزني است) به فعاليت‌هاي روزمره خود مشغول شوند.

همچنین بخوانید:  یبوست: مرگ تدریجی

متخصصان و طرفداران این شاخه از طب جایگزین با اشاره به گسترش استفاده از طب سنتي و نيز تدريس اين رشته در دانشگاه‌هاي سراسر دنيا، بر لزوم تشكيل اين رشته در دانشگاه‌هاي ايران و اعزام دانشجويان به خارج از كشور جهت فراگيري اين طب تأكيد می‌کنند.

طب سنتی نیز مانند طب سوزنی، موافقان و مخالفانی دارد. مخالفانش از ناکارآمدی‌اش می‌گویند و موافقانش هر روز کشف جدیدی را در خصوص گیاهان دارویی و معطر عنوان می‌کنند. اخیراً نیز بنابر اظهارات يك متخصص طب سنتي، عنوان شده است که مي‌توان براي درمان گوش‌درد غير عفوني از بخور گياهان معطر استفاده كرد.

متخصص طب سنتي، ضمن اعلام اين خبر گفته است: «سال‌ها است كه استفاده از بخور گياهان معطر جهت درمان مشكلات متعددي از قبيل افسردگي، خستگي و سردردهاي مزمن توسط پزشكان طب سنتي توصيه مي‌شود، اما به تازگي مشخص شده است که مي‌توان از بخور براي درمان اختلالات گوش نيز سود جست.» او با بيان اين‌كه وزوز، گرفتگي‌ و دردهاي حاد گوش را مي‌توان توسط بخور دادن تخفيف داد،‌ گفته است: «به نظر مي‌رسد مواد آروماتيك موجود در بخار گياهان، تأثير شگرفي بر اعصاب ناحيه گوش خارجي دارند و به نوعي نقش مسكن را براي‌ آن ايفا مي‌كنند.»

وى در نهايت تأكيد كرده است که كليه افراد قبل از اقدام به بخوردرماني بايد از عفوني نبودن گوش خود مطمئن شوند، زيرا بي‌توجهي به وجود چرك در اين ناحيه و انجام بخور، ممكن است آسيب‌هاي جبران ناپذيري را به شنوايي فرد وارد كند.
اگرچه در رسانه‌ها از طب کلاسیک و طب جایگزین (به ویژه طب سنتی) به عنوان مکمل همدیگر یاد می‌شود اما به نظر می‌رسد هنوز به درستی معلوم نیست که موضع این دو در مقابل یکدیگر چگونه است و طبیعتاً تکلیف بیماران نیز در خصوص مراجعه به متخصصان در هنگام نیاز، چندان روشن نیست.

همچنین بخوانید:  وزوز گوش چیست؟
منبع : lifemag.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا