سلامتی

علت جمع شدن چربی در هر قسمت از بدن چیست؟ + راه درمان آن

Rate this post

اضافه وزن شما در کجا جمع شده است؟

شکم و پهلوها؟ پایین‌تنه؟ بازوها یا سینه؟!

معمولا اضافه وزن و چاقی به صورت یکنواخت در بدن پخش نمی‌شود، بلکه هرکس به تناسب ژنتیک خود دچار جمع شدن چربی در ناحیه خاصی از بدنش می‌شود.

اما علت جمع شدن چربی در هر قسمت بدن چیست؟ و چطور چنین چاقی‌های موضعی را درمان کنیم؟ در ادامه علت جمع شدن چربی در هر قسمت بدن را برایتان توضیح می‌دهیم و سپس راه‌حل آن را برایتان می‌گوییم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

نقاط رایج برای جمع شدن چربی در بدن

علت جمع شدن چربی در هر قسمت و راه‌حل درمان آن را در ادامه خواهیم گفت. به‌طور کلی شش ناحیه اصلی برای جمع شدن چربی در بدن وجود دارد، که هرکدام دارای معنی متفاوتی است.

  • بالا تنه؛
  • اطراف کمر؛
  • باسن و ران‌ها؛
  • شکم؛
  • لگن و پاها؛
  • اطراف شکم و کمر

چند نوع چربی در بدن داریم؟

علت جمع شدن چربی در هر قسمت از بدن چیست؟ + راه درمان آن

لازم است همین ابتدا بدانید که دو نوع چربی متفاوت در بدن وجود دارد. یکی چربی سفید و دیگری چربی قهوه‌ای؛ که هر کدام نقش خاصی در بدن ایفا می‌کنند. نقش چربی سفید در بدن، تأمین انرژی برای سوخت‌وساز و تولید هورمون است.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره مکمل پروتئین وی

سلول‌های چربی، هورمونی به نام آدیپونکتین ترشح می‌کند که باعث حساسیت کبد و عضلات به هورمون انسولین می‌شوند. چربی قهوه‌ای عمدتاً در نوزادان دیده می‌شود و وظیفه آن تولید حرارت است و بالعکس، در بدن کودکان، چربی سفید زیادی یافت نمی‌شود.

حالا با نگاه به تصویر، محل تجمع چربی خود را مشخص کنید تا در ادامه، علت جمع شدن چربی در این ناحیه را به شما بگوییم؛ دقت داشته باشید که دلایل بسیاری مانند رژیم غذایی و نپرداختن به ورزش، دخیل است. حالا مهم‌ترین علت جمع شدن چربی در این نواحی را برایتان توضیح خواهیم داد.

۱. تجمع چربی در بالاتنه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چربی‌های اضافی در بالاتنه‌تان (شکم، سینه و بازو و شانه) جمع می‌شود، علت جمع شدن چربی در این ناحیه به رژیم غذایی نامناسب برمی‌گردد.

همه ما می‌دانیم که پرخوری و خوردن غذاهای شیرین، از عوامل اصلی ابتلا به چاقی و افزایش وزن است. با کاهش مقدار غذای روزانه و اضافه‌کردنِ برنامه ورزشیِ ۳۰ دقیقه‌ای به برنامه روزانه‌تان، قطعاً نتایج فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت.

طبق نظر پزشکان، چنین افرادی باید وعده غذایی‌شان را سبک‌تر کرده و تعداد آن را بیشتر کنند (مثلاً ۵ بار در روز)؛ به این‌صورت که سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان‌وعده هم در بین وعده‌های اصلی بگنجانید.

علت جمع شدن چربی

راه‌حل آب کردن چربی‌های بالاتنه

به این مورد حتماً دقت داشته باشید، غذاهایی که انتخاب می‌کنید حتماً سالم و مغذی باشند؛ مثلاً اگر عادت دارید در محل کار خود خوراکی و تنقلات ناسالم میل کنید، بهتر است سبک تغذیه‌ای خود را تغییر داده و به‌سراغ میوه‌ها و ساندویچ‌های سالم بروید و در هفته حداقل سه بار ورزش کنید.

همچنین بخوانید:  خواص شگفت‌انگیز عسل برای سلامتی چیست؟

۲. تجمع چربی در اطراف کمر

جمع شدن چربی اطراف کمر و برآمدگی چربی در پشت لباس، برای هر خانمی آزار دهنده است. اما فقط خانم‌ها نیستند که دچار تجمع چربی پشت کمر خود هستند بلکه بسیاری از آقایان هم از این موضوع شکایت دارند.

اصلی‌ترین علت جمع شدن چربی در اطراف کمر به رژیم غذایی بسیار پر از شکر و قند بازمی‌گردد. این افراد معمولاً عاشقِ شکلات و مواد غذایی شیرین هستند؛ اما باید بدانند که مصرف بیش‌ازحد شکلات، بیشتر به علت افسردگی، استرس یا اضطراب است.

راه‌حل آب کردن چربی پشت کمر

بنابراین باید از محیط‌های استرس‌زا دوری کنند. راه‌حل کلی نیز این است که آرام آرام سعی کنند شیرینی‌های مصنوعی (شکلات و آبنبات) را با شیرینی‌های طبیعی و سالم (میوه‌ها) جایگزین کنند.

۳. تجمع چربی در باسن و ران

علت جمع شدن چربی در باسن و ران و چنین مدل اضافه وزنی، احتمالاً به‌خاطر مصرف زیاد گلوتن است. می‌توانید آرام آرام مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن (گندم، جو و چاودار) را کم کرده و به دنبال برنامه ورزشی شخصی برای خودتان باشید، تا خیلی زود تأثیر آن را ببینید. گلوتن همان پروتئین موجود در گندم و جو است که باعث کش آمدن خمیر نان و در نهایت ترد شدن آن می‌شود.

فراموش نکنید که مدت طولانی در محل کار یا جلوی تلویزیون بی‎حرکت ننشینید، بهتر است هر ۶۰ دقیقه بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اگر احساس حالت تهوع و یا خستگی داشتید یا دائماً دچار یبوست می‌شوید، یعنی بدنتان ویتامین و مواد معدنی مورد نیازش را به مقدار کافی دریافت نکرده و باید در رژیم غذایی روزانه خود تجدید نظری داشته باشید.

همچنین بخوانید:  رابطه جنسی و افزایش وزن

۴. تجمع چربی در اطراف شکم

اگر چربی اضافی، فقط در نواحی اطراف شکم شما جمع می‌شود، لازم است بدانید که این مشکل به سیستم تنفسی شما بازمی‌گردد. بهتر است از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای سنگین دوری کنید. ورزش‌کردن نیز به آب‌کردن چربی‌های این نواحی کمک زیادی خواهد کرد؛ بهتر است به‌سراغ تمرینات عضلات شکم و کاردیو (هوازی) بروید و حتماً این‌گونه تمرینات را داخل برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید. (چربی‌سوز توپ!)

۵. تجمع چربی در لگن و پاها

افرادی‌که بیشتر، چربی در لگن و پاهایشان ذخیره می‌شود، معمولاً دچار مشکلات مربوط به گردش خون هستند؛ البته علاوه‌بر این‌ها این مورد می‌تواند ارثی باشد. بهترین راه‌حل برای چربی‌سوزی این نواحی، استفاده از پله‌ها و دویدن است. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب چاقی نوردی با ورزش‌های پله نوردی را مطالعه کنید.

نکته مهم: اگر واریس داشتید، بهتر است قبل از انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

۶. تجمع چربی در اطراف شکم، کمر و پهلو

سبک زندگی بدون تحرک و بدون فعالیت بدنی، باعث مشکلات زیادی برای سلامتی فرد می‌شود، مورد شماره یک و شش (یعنی تجمع چربی در شکم و بالاتنه) رایج‌ترین نواحی ذخیره چربی در بین ایرانیان است.

برای آب‌کردن چربی‌هایی از این دست، باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و فعال‌تر شوید (چگونه چربی شکم را آب کنیم؟). نشستن‌های طولانی روبه‌روی تلویزیون و رایانه، بدون شک تأثیر زیادی در تجمع چربی خواهد داشت. به هر بهانه‌ای که شده از خانه خارج شوید و شروع به قدم‌زدن کنید، البته قدم‌زدن تأثیر معجزه‌آسایی نخواهد داشت.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، باید به‌سراغ ورزش روزانه و انتخاب یک برنامه ورزشی شخصی‌سازی شده بروید تا از تمام فواید ورزش و چربی‌سوزی اصولی بهره‌مند شوید. فراموش نکنید که این مقاله جذاب را با دوستان خود، که دغدغه کاهش وزن و دریافت برنامه ورزشی شخصی دارند به اشتراک بگذارید! (سال نو، استایل نو)


 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا