زیبایی

فواید ویتامین B برای رشد مو و عوارض آن

Rate this post

نرم و ابریشمی نگه داشتن موهای شما نیاز به تغذیه و مراقبت داخلی و خارجی دارد. ویتامین B برای رشد مو نقش حیاتی در آن دارد. به حفظ سلامت مو کمک می‌کند و بافت آن را بهبود می‌بخشد. نگهداری کم و سبک زندگی شلوغ بر سلامت مو تأثیر منفی می‌گذارد. اینجا جایی است که ویتامین‌های B آشکار می‌شوند. اما یکی از رایج‌ترین سوالات مربوط به کارایی این ویتامین‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها است. این مقاله به شما کمک می‌کند تا در مورد این جنبه‌ها و اینکه چگونه ویتامین B می‌تواند برای موهای شما مفید باشد، آشنا شوید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

ارتباط بین ویتامین B و ریزش مو

اگر علت ریزش مو کمبود مواد مغذی باشد، ویتامین B می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. بیشتر تحقیقات نشان نمی‌دهد که مصرف ویتامین B به طور مستقیم با رشد مو ارتباط دارد. اما در افرادی که کمبود شدید ویتامین B دارند، مکمل‌ها بهبود آشکاری در کیفیت مو نشان داده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مطالعه‌ای که این را ثابت کرد، روی کودکان انجام شد.

ویتامین‌های B به DNA و RNA (کدهایی که سلول‌های ما را می‌سازند) کمک می‌کنند تا انرژی سلول‌ها را تأمین کنند، پروتئین‌ها را جذب کنند و سلول‌ها را ترمیم کنند. بنابراین، در حالی که ممکن است مستقیماً به شما کمکی در رشد موهایتان نکنند، قطعاً در پشت صحنه کار می‌کنند تا مطمئن شوند موهای شما از طریق عملکردهای دیگر بدن سالم می‌مانند.

اما، به این سادگی نیست. هر ویتامین B نقش متفاوتی در کمک به بدن دارد. در بخش بعدی با انواع ویتامین B مورد نیاز برای رشد مو آشنا شوید.


ویتامین‌های B برای ریزش مو


ویتامین برای سلامت مو

حتماً در مورد ویتامین‌های B12، فولات (B9) و بیوتین (B7) شنیده‌اید، زیرا این ویتامین‌ها معمولاً توسط متخصصان پوست و مارک‌های مکمل ذکر می‌شود. اما 8 نوع ویتامین B وجود دارد که هر کدام به طور متفاوتی روی موهای شما تأثیر می‌گذارد. در اینجا اطلاعات کمی در مورد این ویتامین‌های ضروری آورده شده است.

1. ویتامین B1 (تیامین)

تیامین برای رشد و عملکرد سلول‌های مختلف حیاتی است. یک مطالعه نشان داد که آن در بهبود متابولیسم و کاهش قند خون (سطح قند بالا) مفید است. این می‌تواند برای موهای شما مفید باشد زیرا سطوح بالای قند می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود. در نتیجه، این می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از آنجایی که کبد تیامین را در مقادیر کم ذخیره می‌کند، باید روزانه از طریق یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود.

همچنین بخوانید:  35 مدل موی ساده و زیبا برای سال 2022 (قسمت اول)

2. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ریبوفلاوین یک ویتامین B ضروری برای رشد مو است که سلول‌ها را می‌سازد، انرژی تولید می‌کند و چربی‌ها، استروئیدها و داروها را تجزیه می‌کند. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که کمبود ویتامین B2 می‌تواند منجر به آلوپسی شود.

3. ویتامین B3 (نیاسین)

نیاسین برای تبدیل مواد مغذی به انرژی، تولید چربی، ترمیم DNA و ایجاد اثرات آنتی اکسیدانی عمل می‌کند. همچنین در صورت استفاده موضعی می‌تواند رشد مو را تقویت کند. در داخل، نیاسین بیشتر اثر قلبی عروقی دارد، بدون اینکه ارتباط زیادی با رشد مو داشته باشد.

4. ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

اسید پانتوتنیک در درمان‌های مو برای تقویت رشد مو استفاده می‌شود. در داخل بدن، این ویتامین برای تجزیه چربی و تنظیم کلسترول عمل می‌کند. همچنین ادعا می‌شود که مزایای آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی برای حفظ موهای سالم را افزایش می‌دهد.

5. ویتامین B6 (پیریدوکسین)

پیریدوکسین برای حمایت از سیستم ایمنی و تجزیه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها شناخته شده است. اما شواهد محدودی برای ارتباط این ویتامین B با رشد مو وجود دارد. اگرچه مطالعاتی برای بررسی نقش آن در پیشگیری از بیماری در حال انجام است، هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویتامین کشف می‌شود.

6. ویتامین B7 (بیوتین)

بیوتین یک ویتامین شناخته شده است که به تجزیه کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب کمک می‌کند. اگرچه کمبود بیوتین می‌تواند باعث ریزش مو شود، شواهد کافی برای اثبات کمک به رشد مو وجود ندارد. از این رو، بهتر است از مکمل‌های بیوتین تنها در صورت کمبود استفاده کنید.

7. ویتامین B9 (فولات/اسید فولیک)

فولات به تشکیل DNA و RNA، بلوک‌های سازنده حیات و حامل ژن‌ها کمک می‌کند. برای تمام سنین یا دوره‌های رشد لازم است. اما هیچ ارتباطی بین فولات و رشد مو پیدا نشده است. بنابراین، مصرف مکمل تنها در صورتی معنا دارد که کمبود داشته باشید.

8. ویتامین B12 (کوبالامین)

ویتامین B12 یکی دیگر از ویتامین‌های حیاتی برای DNA و بهبود عملکرد مغز است. نشان داده شده است که کمبود B12 سلامت مو را تغییر می‌دهد. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما به مقدار مورد نیاز ویتامین B12 برسد. با این حال، هیچ مدرکی مبنی‌بر بهبود رشد مو وجود ندارد.

اگر آلوپسی غیرقابل توضیحی را تجربه کنید، ممکن است بدن شما کمبود ویتامین‌های B کمپلکس داشته باشد. اجازه دهید برخی از علائم رایج کمبود ویتامین B را در زیر بررسی کنیم.


چگونه کمبود ویتامین B را بشناسیم


چگونه کمبود ویتامین B را بشناسیم

زنان باردار و افراد مسن بیشتر احتمال دارد از کمبود ویتامین B رنج ببرند. بیماری‌های زمینه‌ای مانند گاستریت، اعتیاد به الکل و اختلالات سیستم ایمنی نیز ممکن است باعث کمبود ویتامین B در کنار سایر کمبودهای تغذیه‌ای شوند.

همچنین بخوانید:  هایفوتراپی ؛ بررسی عوارض، مزایا، هزینه و نحوه عملکرد بر صورت و بدن

در اینجا علائمی وجود دارد که باید هنگام تلاش برای تشخیص کمبود ویتامین B به دنبال آن باشید.

  • B1 (تیامین) کاهش وزن، گیجی، کاهش حافظه و ضعف عضلانی.
  • B2 (ریبوفلاوین) لب‌های ترک خورده، گلودرد، تورم دهان و گلو، تورم زبان، ریزش مو و بثورات پوستی.
  • B3 (نیاسین) افسردگی، سردرد، خستگی، از دست دادن حافظه و توهم.
  • B5 (اسید پانتوتنیک) سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، اختلال در خواب، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده، بی‌حسی یا سوزش در دست‌ها یا پاها و گرفتگی عضلات.
  • B6 (پیریدوکسین) بیماری‌های پوستی، افسردگی، گیجی و کاهش ایمنی.
  • B7 (بیوتین) شرایط پوستی، افسردگی، گیجی و کاهش ایمنی.
  • B9 (فولات/اسید فولیک) ضعف، خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، مشکل در تمرکز، ریزش مو، پوست رنگ پریده و زخم‌های دهان.
  • B12 (کوبالامین) آسیب عصبی همراه با بی‌حسی، سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، از دست دادن حافظه، گیجی، زوال عقل و افسردگی.

اگر اخیراً متوجه این علائم شده‌اید، ممکن است از کمبود ویتامین B رنج ببرید. اما این علائم به تنهایی نشان‌دهنده کمبود ویتامین B نیستند. تنها راه برای اطمینان این است که با پزشک تماس بگیرید و برای همین مورد آزمایش دهید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که آیا کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث ریزش مو شود یا خیر.


آیا کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث ریزش مو شود


آیا کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث ریزش مو شود

بله، ویتامین B12 می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث ریزش مو شده و سلامت مو را تغییر دهد. ویتامین B12 پایین دیگر عملکردهای حیاتی بدن را مختل می کند و در نتیجه باعث ریزش بیش از حد مو می شود. ویتامین B12 عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود و گیاهخواران و وگان‌ها را در معرض خطر کمبود قرار می‌دهد.

مکمل‌های ویتامین B12 می‌توانند فولیکول‌های مو را با رشد بهتر افزایش دهند. اما شواهد علمی کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد. اگر مشکوک به کمبود ویتامین B هستید، برای اطلاع از نحوه مصرف ویتامین B برای ریزش مو، ادامه مطلب را بخوانید.


چگونه کمبود ویتامین B را درمان کنیم


چگونه کمبود ویتامین B را درمان کنیم

قبل از شروع هر گونه مکمل ویتامین B، لازم است با پزشک خود صحبت کنید. هنگامی که پزشک کمبود ویتامین B را تأیید کرد، ممکن است روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد کند:

1. تغییر در رژیم غذایی

اگر کمبود جزئی باشد، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. بسته به نوع ویتامین B که بدن شما کمبود دارد، ممکن است غذاهای خاصی اضافه شود. رایج‌ترین غذاهای غنی از ویتامین B عبارتند از گوشت، لبنیات و اسفناج.

2. مکمل‌های خوراکی

اگر منابع غذایی برای از بین بردن کمبود کافی نیست، ممکن است نیاز به مصرف قرص‌های ویتامین B کمپلکس برای رشد مو داشته باشید. اینها از مولتی ویتامین‌های معمولی تا انواع خاص را شامل می‌شوند. مطمئن شوید که دوره و دوز را به درستی دنبال کنید. اگر علائم شما همچنان ادامه دارد، خوددرمانی نکنید. برای کمک مناسب به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:  آیا هایفوتراپی جایگزین مناسبی برای عمل لیفت صورت است؟

رفع کمبود ویتامین B می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد و حتی ممکن است موهای شما را سریع‌تر رشد کند. با این حال، ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و یک بیماری زمینه‌ای دیگر ممکن است باعث تداوم سلامت ضعیف مو شود.

در حالی که مکمل ویتامین B برای رشد مو ممکن است کمک کند، آیا مصرف بیش از حد آن‌ها ضرری دارد؟ اجازه دهید دریابیم.


عوارض جانبی ویتامین B اضافی برای مو چیست


عوارض جانبی ویتامین B اضافی برای مو چیست

از آنجایی که ویتامین B محلول در آب است، بعید است که از اثرات اضافی ویتامین B رنج ببرید. ویتامین B اضافی از طریق ادرار توسط بدن دفع می‌شود. هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین B، اگر متوجه واکنش‌های عجیب و غریب مانند تاری دید، اسهال، حالت تهوع یا بثورات پوستی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

از آنجایی که شواهد کافی مبنی‌بر اینکه ویتامین B باعث رشد مو می‌شود وجود ندارد، بهتر است تنها در صورت کمبود ویتامین B مصرف کنید. با این حال، اگر می‌خواهید از کمبود آن جلوگیری کنید، می‌توانید برخی از غذاهای ویتامین B را برای رشد مو مصرف کنید. در زیر به غذاهای غنی از ویتامین B نگاهی بیندازید.


پیشگیری از کمبود ویتامین B


پیشگیری از کمبود ویتامین B

حفظ سطح سالم ویتامین B برای موها و بقیه بدن ضروری است. اگر می‌خواهید برای پیشگیری از ریزش مو مصرف ویتامین B خود را افزایش دهید، بهتر است از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. مطمئن شوید که شامل غذاهایی مانند:

  • موز
  • ماست
  • گوشت
  • لبنیات
  • اسفناج
  • آجیل
  • دانه
  • آووکادو
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • سیب زمینی‌ها
  • کلم بروکلی

اینفوگرافیک: 5 ویتامین که سلامت مو را تقویت می‌کند


یک رژیم غذایی خوب برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری است. در کنار ویتامین‌های B، رژیم غذایی غنی از پروتئین، آهن، روی و سایر ویتامین‌های کلیدی مهم است. از اینفوگرافیک زیر در مورد این ویتامین‌ها و اینکه چگونه می‌توانند به بهبود سلامت موهای شما کمک کنند، بیاموزید.

ویتامین برای سلامت مو

اگر کمبود مواد مغذی دلیل ریزش مو باشد، ویتامین B می‌تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. در غیر این صورت، شواهد زیادی وجود ندارد که ویتامین B بتواند به رشد موهای شما کمک کند. اگر می‌خواهید موهای قوی‌تر و سالم‌تری داشته باشید، باید مشخص کنید که چه‌چیزی باعث ریزش مو شده و آن را درمان کنید.

برای بررسی کمبودهای تغذیه‌ای با پزشک خود مشورت کنید. فقط در صورت کمبود می‌توانید از ویتامین B برای رشد مو استفاده کنید. پس از درمان علل زمینه‌ای، ممکن است شاهد بهبود سلامت موهای خود باشید. تا آن زمان، از مکمل‌هایی که با آن‌ها برخورد می‌کنید آگاه باشید و قبل از مصرف آن‌ها تحقیق کنید!


سوالات متداول


آیا می‌توانم بیوتین و ویتامین B کمپلکس را با هم مصرف کنم؟

بله، این دو ویتامین محلول در آب هستند و مصرف بیوتین و ویتامین B کمپلکس با هم بی‌خطر است.

آیا می‌توانید بیش از حد B12 مصرف کنید؟

بله امکان دارد. مصرف دوزهای بالای ویتامین B12 ممکن است باعث آنافیلاکسی، تب، تنگی نفس، افزایش سریع وزن، خارش یا بثورات پوستی و گزگز یا بی حسی مفاصل شود.

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا