تغذیه سالم

ماست یونانی چیست و چه خواصی دارد؟

Rate this post

آیا شما هم مثل من دنبال روش‌هایی آسان و خوشمزه برای کاهش وزن هستید؟ ماست یونانی برایتان خبرهای خوبی دارد! ماست یونانی یک غذای لبنی با پروتئین بالا است که در صورت مصرف در حد اعتدال، می‌تواند بخشی از یک برنامه غذایی سالم و مناسب برای کاهش وزن شما باشد.

اگر هنوز برای مصرف ماست یونانی شک دارید، این مقاله از سبزینه راه را بخوانید تا از فواید آن بیشتر مطلع شوید. همچنین آموزش دستور تهیه ماست یونانی را باهم یاد بگیریم و درخانه درست کنیم.

مطالب بکر و بی نظیری را در این مقاله از سبزینه راه  به شما خواننده عزیز هدیه کرده ایم. پس به دقت مطالعه نمایید.

آشنایی با ارزش غذایی ماست یونانی

میزان مواد مغذی موجود آن را با توجه به مارک و طعم و مزه‌ای که خریداری می‌کنید متفاوت است. اگر هدف کاهش وزن دارید پس به سراغ مارک‌های کم‌چرب آن بروید.

ماست یونانی کم‌چرب، به‌طور کلی نسبت به ماست ساده پروتئین بیشتری دارد و یک منبع غنی کلسیم است. یک کاسه نسبتا بزرگ ماست یونانی کم‌چرب (۱۷۰ گرم ماست یونانی ) اغلب حاوی ۱۳ تا ۱۶ گرم پروتئین، ۱۲ تا ۲۰ گرم کربوهیدرات و ۰ تا ۵ گرم چربی است. برخی از انواع آن حاوی تکه‌های میوه است. قند و کربوهیدرات میوه هم به جدول ارزش غذایی ماست شما اضافه می‌شود.

ماست یونانی با میوه

خواص ماست یونانی در بدنسازی

در این بخش با فواید ماست یونانی آشنا می‌شویم و به شما می‌گوییم که چرا این ماست برای ورزشکاران و بدنسازان مناسب است.

همچنین بخوانید:  مکمل چربی‌ سوز و عضله ‌ساز برای عملکرد فوق‌العاده بدنسازان

1. معجزه ماست یونانی برای کاهش وزن

اضافه کردن ماده غذایی مقوی به برنامه غذایی کاهش وزن، یک ایده‌ خوشمزه‌ و سالم است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است. اما کالری کمی دارد.

100 گرم از نوع کم‌چرب آن، حاوی حدود 60 کالری است. بنابراین باتوجه به کالری کمی که دارد می‌تواند یک انتخاب مناسب به‌عنوان میان‌وعده رژیمی همراه با میوه و آجیل باشد. یادتان باشد که برای کاهش وزن نیاز به برنامه غذایی اصولی همراه برنامه ورزشی دارید. ةن هم با مشورت کارشناسان حرفه‌ای.

2. معجزه ماست یونانی برای بدنسازان

بدنسازان و ورزشکاران به اهمیت وجود پروتئین در برنامه غذایی خود واقف هستند. اگر شما ورزشکاری هستید که تمرینات قدرتی انجام می‌دهد یا بدنسازی که در دوره حجم است. این ماده مغذی گزینه مناسبی برای شماست چرا که منبع غنی خوشمزه‌ای از پروتئین است.

همچنین می‌توانید ماست یونانی را برای وعده پس از تمرین خود در نظر داشته باشید. پروتئین موجود در آن به جز افزایش توده عضلانی باعث ترمیم و بهبودی بهتر ریکاوری شما می‌شود.

3. معجزه ماست یونانی برای تقویت استخوان‌ها

این ماده غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین، فسفر و ویتامین D است که آیتم‌های ضروری برای تقویت استخوان به شمار می‌آیند. کلسیم سلامتی استخوان و دندان‌های شما تقویت کرده و می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما کاهش دهد.

ماست یونانی را به سفره خود بیاورید اگر کودک در حال رشد، مادر یا افراد مسن در خانواده خود دارید چرا که کلسیم و ویتامین D برای آن‌ها مهم‌تر و ضروری‌تر است؛ هرچند دریافت کلسیم کافی در هر سنی ضروری است.

همچنین بخوانید:  رژیم ارتشی یا رژیم سه روزه آمریکایی چیست؟!

4. معجزه ماست یونانی برای کنترل اشتها و گرسنگی

این ماست سرشار از پروتئین است، بنابراین پس از خوردن آن تا مدت طولانی احساس سیری می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن باید شامل پروتئین بالا و کربوهیدرات کم باشد تا ضمن حفظ انرژی، اشتهای کاذب را در فرد از بین ببرد؛ و شما با افزودنِ آن به برنامه غذایی خود می‌توانید به این مهم دست یابید.

5. معجزه باکتری‌های ماست یونانی

این ماده مغذی حاوی پروبیوتیک فراوان است. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های خوبی هستند فواید زیادی دارند. به‌عنوان مثال تعادل باکتریایی سالم را در روده برقرار می‌کنند و از سلامت روده و دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کنند.

همچنین فایده دیگر پروبیتویکِ آن به دستگاه ادراری می‌رسد. دستگاه ادراری نیز مانند دستگاه گوارش، به یک محیط باکتریایی متعادل نیاز دارد.

دریافت پروبیوتیک‌ها می‌تواند عدم تعادل باکتریایی را در دستگاه ادراری بازگرداند؛ عدم تعادلی که ممکن است در اثر عواملی مثل مصرف قرص‌های ضدبارداری و آنتی بیوتیک‌ها و غیره ایجاد شده باشد. بازگرداندن تعادل باکتریایی بیماری‌هایی که زنان با آن روبه‌رو هستند از جمله عفونت واژن، عفونت مجاری ادراری را پیشگیری یا درمان می‌کند.

ماست یونانی برای کاهش وزن

6. معجزه ماست یونانی برای افسردگی

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست یونانی پروبیوتیک برای سلامت روان فرد مفید است! یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که افرادی‌که روزانه ۱۰۰ گرم ماست پروبیوتیک می‌خورند و یا روزانه یک کپسول پروبیوتیک مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی‌که این دریافتی را نداشتند، استرس، افسردگی و اضطراب کمتری داشتند. این موضوع به احتمال زیاد به دلیل ارتباط بین روده و مغز و توانایی روده در انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین است.

همچنین بخوانید:  خواص آووکادو؛ این میوه‌ همه فن حریف را بشناسید!

طرز تهیه ماست یونانی برای لاغری

سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا می‌توانم این ماست را خودم در خانه تهیه کنم؟ بله می‌توانیم به‌راحتی در خانه ماست یونانی تهیه کنیم. روش کار هم ساده است. فقط لازم را تهیه کنید و با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ماست یونانی

  • شیر پاستوریزه: ۴ لیوان
  • ماست ساده: یک چهارم فنجان

دستور تهیه

  1. ابتدا شیر را بجوشانید؛
  2. پس از جوشیدن شیر اجازه دهید شیر جوشیده‌ی شما خنک شود؛ (شیر باید تا حدی خنک شود که انگشت شما را نسوزاند.)
  3. زمانی‌که شیر خنک شد مایه ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید؛
  4. سپس در ظرف خود را ببندید و رویش پتو (یا چند تکه پارچه) بکشید و اجازه دهید ظرف شما در جای گرم و ثابت برای ۱۰ ساعت استراحت کند,
  5. ماست را در یک کیسه پارچه‌ای تمیز بریزید و آن را در جای بلندی آویزان کنید تا آب ماست خارج شود؛ (برای این که ماست یونانی خالصی به دست آورید حدود ۳ ساعت لازم است تا آب آن کاملا خارج شود.)

ماست یونانی شما آماده است! ماست را در یک ظرف در دار نگهداری کنید. در ضمن آب خارج شده از ماست را دور نریزید؛ آن سرم شیر است و می‌توانید آن را بنوشید.

سخن پایانی

در این مطلب از سبزینه راه همه چیز درباره ماست یونانی را توضیح دادیم. فواید ماست یونانی و موارد مصرف آن را برشمردیم و طرز تهیه ماست یونانی برای لاغری همه به‌خصوص ورزشکاران و بدنسازان آموزش دادیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا