زیبایی

مزایا و معایب اسید لاکتیک در روتین مراقبت پوستی

Rate this post

اگر کسی به شما بگوید که با ماساژ شیر خراب روی پوست می‌توانید لکه‌ها را از بین برده و خطوط ریز را کاهش دهید، آیا آن‌ها را باور می‌کنید؟ در ظاهر، به نظر می‌رسد این موضوع مانند هزاران دروغی است که در فضای مجازی سینه‌به‌سینه می‌چرخد. اما علم این موضوع را اثبات می‌کند. در واقع قدمت این امر به مصر باستان برمی‌گردد. که ظاهراً کلئوپاترا برای نرم و لطیف‌تر شدن پوست بدن خود ندانسته از فواید اسید لایه بردار موجود در شیر ترش – اسید لاکتیک – بهره برده است. اکنون، ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که شبانه شیر ترش را بر روی صورت خود بمالید. در عوض می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید. البته بهتر است قبل از خرید محصول از مزایا و معایب اسید لاکتیک آگاه باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

از مزایا و معایب اسید لاکتیک می‌توان به قدرت آن برای بهبود رنگ و بافت پوست و همچنین لایه‌برداری کمی از پوست و البته احتمال بروز عوارض جانبی مانند قرمزی و حساسیت پوست اشاره کرد. برای بررسی بیشتر مزایا و معایب اسید لاکتیک این مقاله را تا انتها بخوانید.

مزایا و معایب اسید لاکتیک برای پوست

به‌طورکلی، هرکسی که پوست مستعد آکنه داشته باشد یا به طور مکرر دچار ترشح شود می‌تواند از فواید اسید لاکتیک برای پوست بهره ببرد اما استفاده بیش از حد از آن ممکن است شما را از آن طرف بام بیندازد و مجبور به تحمل عوارض جانبی آن باشید.

همچنین بخوانید:  مهم ترین نکات آرایش در منزل

مزایای اسیدلاکتیک

  1. ازبین‌بردن باکتری‌ها

اسید لاکتیک به‌عنوان یک ضد میکروب مؤثر است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسید لاکتیک و مکمل‌های پروبیوتیک می‌توانند به پوست‌های حساس کمک کنند. با همکاری برای رفع برخی واکنش‌های التهابی، هر دو می‌توانند تعادل باکتریایی را به پوست بدهند. درحالی‌که پروبیوتیک‌ها با ایجاد تعادل در روده، تنظیم عمیق‌تری را ایجاد می‌کنند، اسیدلاکتیک در کنار آن‌ها به‌عنوان درمانی برای بیماری‌های پوستی متوسط ​​مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه عمل می‌کند.

  1. بازسازی پوست

اسید لاکتیک با افزایش فعالیت سلول‌های پوست باعث ازبین‌رفتن سلول‌های مرده پوست شده و باعث ترمیم پوست و جوان شدن آن می‌شود.

  1. کاهش چین‌ و چروک صورت

هنگام استفاده از اسیدلاکتیک در غلظت‌های 12٪ ، پوست سفت و ضخیم می‌شود. در نتیجه، پوستی نرم‌تر با خطوط ریز و چین‌ وچروک‌ جزئی خواهید داشت. این نتایج نشان می‌دهد که در غلظت‌های بالا، اسید لاکتیک می‌تواند به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند. غلظت‌های کمتر حدود 5٪ هیچ تأثیری در لایه میانی پوست ندارد. هرچند می‌توان از آن‌ها به‌عنوان درمانی پیشگیرانه برای پیری زودرس پوست استفاده کرد. بسته به دیدگاه شما این مورد می‌تواند یکی از مزایا یا معایب اسید لاکتیک باشد، اگر صبور نیستید قطعاً این مورد از نقاط منفی اسیدلاکتیک در نظر خواهید گرفت.

 

  1. روشن و شفاف شدن پوست

پس از استفاده از اسید لاکتیک، با نگاه‌کردن به آینه پوستی صاف و درخشان را مشاهده خواهید کرد. این لایه بردار AHA به درمآن‌ هایپرپیگمانتاسیون متوسط ​​تا شدید کمک میکند. در آن لکه‌های خاصی از پوست شما بیش از مقدار نرمال ملانین است و باعث تیرگی پوست می‌شود، کمک می‌کند.

شاید این مطالب برای شما جذاب باشد

یکی از مزایای بی‌نظیر اسید لاکتیک این است که می‌تواند لکه‌های پیری را از بین ببرد. و باعث کاهش چین‌وچروک و منافذ پوستی شود. اسید لاکتیک یکی از ملایم‌ترین فرم‌های AHA است. بنابراین استفاده از آن در پوست‌های حساس و غلظت مناسب بی‌خطر است.

  1. کاهش آکنه و جوش صورت
همچنین بخوانید:  تزریق چربی یا فیلر؟

این مورد هم، ‌بسته به نوع پوست شما و واکنش آن به اسید لاکتیک می‌تواند از مزایا و معایب اسید لاکتیک محسوب شود. هرچند حساسیت پوستی بر اثر استفاده ممکن است. اما هنوز هم، بسیاری از پزشکان لایه‌بردارهای شیمیایی اسید لاکتیک را با غلظت کم در کنار درمآن‌های آنتی‌بیوتیکی تجویز می‌کنند. استفاده از غلظت‌های کم باعث بهبود چشمگیر بافت پوست و کاهش 90٪ ضایعات التهابی در افراد مبتلا به آکنه می‌شود.

  1. افزایش رطوبت پوست

خشکی پوست یکی از شایع‌ترین معضلات پوستی است که افراد زیادی با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند، اما ازاین‌پس می‌توانید از مزایای اسید لاکتیک در حفظ رطوبت پوست در درمان کویری شدن پوستتان کمک بگیرید.

خطرات و معایب اسید لاکتیک

علی‌رغم ماهیت ملایم‌تر اسید لاکتیک، هنوز هم AHA قدرتمندی در نظر گرفته می‌شود و مانند هر اسیدی، استفاده هوشمندانه از آن مهم است.

استفاده بیش از حد از هر یک از اسیدها به طور مداوم می‌تواند منجر به التهاب شود که روند پیری را تسریع می‌بخشد. استفاده بیش از حد به طور هم‌زمان می‌تواند منجر به التهاب یا بثورات و سوختگی‌های شیمیایی شود.

اثرات لایه‌برداری با اسید لاکتیک باعث آسیب‌پذیری پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید (UV) می‌شود. بنابراین ضدآفتاب مهم‌ترین نکته است. اطمینان حاصل کنید که هر روز ضدآفتاب می‌زنید و در طول روز مجدداً به میزان لازم آن را تمدید می‌کنید.

باگذشت زمان، قرارگرفتن در معرض آفتاب بدون محافظت می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های پیری و ایجاد زخم شود. حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

لایه‌برداری از اسید لاکتیک همچنین می‌تواند باعث تحریک، بثورات پوستی و خارش شود. این عوارض معمولاً ملایم بوده و با عادت دادن پوست به محصول بهبود می‌یابد. اگر عوارض جانبی شما بعد از چند بار مصرف همچنان ادامه داشت، مصرف را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:  فواید ویتامین B برای رشد مو و عوارض آن

 

نحوه استفاده از اسید لاکتیک برای مراقبت از پوست

برای ایجاد تعادل بین مزایا و معایب اسید لاکتیک باید روش صحیح استفاده از محصول را یاد بگیرید. بهتر است برای شروع استفاده هفته‌ای یک‌بار از اسید لاکتیک استفاده کنید و اگر حساسیت یا واکنش شدید پوستی مشاهده نکردید، آن را یک شب در میان به‌عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید.

هنگام استفاده منظم از اسید لاکتیک، مصرف محصولات قوی لایه بردار مانند رتینوئید یا اسکراب را ترک کنید. به‌علاوه ازآنجایی‌که اسید لاکتیک لایه‌های پوستی شما را از بین می‌برد. و شما را در معرض آفتاب قرار می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که از حداقل SPF ۳۰ روزانه استفاده کنید. برای ایجاد تعادل بین مزایا و معایب اسید لاکتیک، کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده را هرگز در روتین خود فراموش نکنید. برای جوانسازی و لایه برداری پوست اسیدهای دیگری نیز وجود دارند که میتوانید برای آشنایی با آنها میتوانید به مقاله صورتتان را اسیدپاشی کنید تا زیباتر شوید! مراجعه کنید.

مجله زیبایی و سلامتی سبزینه راه، با هدف آشنایی با روش‌های زیبایی و درمانی مراقبت از پوست، مو و بدن به انتشار و تولید محتوا می‌پردازد. همچنین برای استفاده از خدمات زیبایی و درمانی، از طریق اپلیکیشن سبزینه راه مدت‌زمان رزرو آرایشگاه را به حداقل رسانده و رزرو آنلاین آرایشگاه امکان رزرو را برای شما ایجاد می‌کند.

منبع : butyle.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا