سبک زندگی

معرفی 17 تا از گلهای آپارتمانی سایه دوست + شیوه رشد و نگهداری

Rate this post

این روزها به دلیل گسترش آپارتمان نشینی و ساخت پنجره های کوچک، اکثر افراد نور طبیعی کافی در داخل خانه ندارند. با این حال همه دوست داریم در منزلمان گل و گیاه داشته باشیم و فضای خانه خود را با سبزی و طراوت گیاهان آپارتمانی زیبا کنیم.

با خواندن این مطب در مجله سلامتی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

همان‌طور که می دانید گیاهان برای ساخت کلروفیل و ذخایر غذایی نیاز به نور خورشید دارند، اما هستند گیاهانی که در نور کم بهتر زندگی می کنند و تمایل چندانی به قرار گرفتن در مقابل نور شدید آفتاب ندارند. این گیاهان را، گیاهان سایه دوست و نوع آپارتمانی آن را گیاهان آپارتمانی سایه دوست می نامند.

معرفی انواع گیاهان آپارتمانی سایه دوست

ارکیده Phalaenopsis یا ارکیده پروانه ای

 

این گیاه از انواع گل زینتی سایه دوست است که در خانه به یک گلدان شفاف برای جذب نور غیرمستقیم نیاز دارد که تا ۲ سال اول مکان آن تغییر نکند. برای نگهداری گل ارکیده نیاز است فقط یک بار در هفته آبیاری انجام شود.

این گیاه در صورت نیاز به آبیاری واکنش جالبی از ریشه های خود نشان می دهد زمانی که ریشه های این گیاه به رنگ سفید در می آید یعنی وقت آبیاری آن رسیده است.

این گل که جزء گیاهان آپارتمانی سایه دوست است در سال یک بار آن هم در ماه مهر و یا آبان نیاز به کود تقویتی دارد.

شعله ی بنفش آسمان نقره ای cupreata episcia

 

این گیاه از کلمبیا و ونزوئلا وارد می شود که یک گیاه چند ساله است که گل های پر زرق و برق بسیار زیبایی دارد. این گیاه سایه دوست می تواند به مدت ۴ سال در یک گلدان زندگی کند، اما توصیه می شود هر دو سال یکبار خاک و گلدان آن عوض شود.

همچنین بخوانید:  آپنه خواب چیست؟ علت و راه های درمان آن

(spathiphyllum) گونه ای از گل لیلی

 

دو الی سه هفته بعد از کاشت، رنگدانه های گل اسپاتی فیلوم از سفید به سبز تغییر می یابد.این گیاه در هر شرایطی حتی در سایه بسیار کم هم با رطوبت ۷۵-۸۰٪ می تواند به راحتی رشد کند.

نوعی از کاکتوس سایه دوست با اسم علمی(schlumbergera truncata)

 

کاکتوس کریسمس (کاکتوس عید  پاک) نوعی از کاکتوس سایه دوست و کمیاب بومی برزیل می باشد. این نوع کاکتوس با نام های کاکتوس زیگو نیز شناخته می شود. گل های فوق العاده جذاب و دلنشین با رنگ های زیبای شاد و شفاف از ویژگی‌های این کاکتوس بی نظیر می باشد که به خاک مرطوب نیاز دارند. روش نگهداری از کاکتوس برای هر گیاه با توجه به نوع آن متفاوت است.

سانسوریا جزء گیاهان آپارتمانی سایه دوست

گل آپارتمانی کم نور و سایه دوست که با نام علمی (Sansevieria trifasciata) شناخته می شود. مراقبت از سانسوریا بسیار ساده است. اگر شما یک هفته به آن رسیدگی نکنید باز هم بعد از این مدت زمان، این گیاه با برگ های راه راه و شکل معمارانه ای که دارد بسیار تازه به نظر می رسد. به علاوه این که سانسوریا می تواند سطوح کم نور، خشکی و مشکلات مرتبط با آفات را نیز تحمل کند.

 

این گیاه دارای برگ های سبز تیره است که طول آن ها تا ۹۰ سانتی متر هم می رسد. سانسوریا نیاز به دمای سرد و متوسط دارد و جزء گیاهانی است که آهسته رشد می کند. به آبیاری زیاد حساس است و باید اجازه دهید تا خاک آن کاملا خشک شود تا آبیاری مجدد را انجام دهید. همچنین نیاز به کود زیادی هم ندارد.

این گیاه سایه دوست یک تصفیه کننده عالی برای هواست و به علت مقاومت بالایی که دارد گیاه مناسبی است که از آن در سرویس های بهداشتی هم استفاده شود.

گیاهی با برگ های پهن (عبایی)

نام علمی این گیاه (Aspidistra elatior)

 

اگر به دنبال گیاهی هستنید که به راحتی و بدون نیاز به آبیاری منظم رشد کند ما به شما گیاه برگ عبایی را معرفی می کنیم. این گیاه به راحتی در آپارتمان های کم نور رشد می کند و در تابستان گرم و زمستان سرد رویه خود را تغییر نداده و به رشد خود با همان شرایط عادی ادامه خواهد داد.

همچنین بخوانید:  علائم نیاز به ایجاد تغییر اساسی در زندگی

این گیاه سایه دوست در حالت عادی در آپارتمان تا ۶۰ سانتی متر رشد می کند. گل های تنومند و زیبای این گیاه در بستر خاک شکوفه های ریز بنفشی را به رویش در می آورند. این گیاه یکی از گل های بومی کشور چین و از خانواده سوسن است.

کالاتیا

 

به ندرت گیاهی به این ترکیب رنگ ممکن است با شرایط خاص در نور کم رشد کند. کالاتیا یکی از گل های سایه دوستی است که به دلیل رنگ های به کار رفته در آن مورد توجه کاربران برای استفاده در آپارتمان قرار دارد. این گیاه به یک رطوبت ثابت در سال برای رشد کافی نیاز دارد.

این گیاه با نام علمی Calathea Triostar  در بازار قرار دارد و می توانید از این گیاه در تاریک ترین مکان منزل هم استفاده کنید.

گندمی یا عنکبوتی

 

افرادی که عاشق گیاهان آپارتمانی هستند مسلما این گیاه را ا نزدیک ملاقات کرده اند چون به دلیل زیبایی و طریقه نصب آن در خانه به هر شکلی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

گل گندمی نیاز به رسیدگی دارد و بعد از مدتی شکوفه های ریزی به رنگ سفید خواهد زد. این گیاه به طور معمول در سال تولید چندین گیاه جدید می کند که می توانید هر کدام را به صورت جداگانه بکارید تا رشد کند.

گیاه انجیر چسب

 

نام علمی این گیاه  (Ficus Pumila) می باشد. این گیاه معروف به خزنده است و با رشد کم همراه با شاخ و برگی سفت به رنگ سبز تیره می باشد. در زمان رشد با شاخه های متراکم به هر سطحی که برخورد کنند به آن می چسبد و ظاهر زیبا و فریبنده ای دارند.

این گیاه نباید زیاد آبیاری شود و هنگام آبیاری در هفته بهتر است خاک آن کامل خشک باشد.

فیلودندرون اسکاندنس

 

این مدل یکی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست پر طرفدار است. معروفیت این گیاه به گلبرگ های پیچکی آن است. این گیاه حتی به صورت درختچه ای هم در دسترس قرار دارد. خاک این گیاه بهتر است همیشه مرطوب باشد.

گیاه پپرومیا

 

انواع مختلفی از گیاه پپرومیا سایه دوست وجود دارد که در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند. پپرومیا یک گیاه خانگی کوچک است که زیبایی قابل توجهی دارد و بعد از رشد کامل بلندی آن به ۶ اینچ می رسد و با توجه به شاخ و برگ پهن نیاز به آبیاری بیشتری دارد.

همچنین بخوانید:  دلیل گریه های زیاد نوزاد در شب و روز

اسپری کردن آب برروی برگ های این گیاه برای حفظ رطوبت کافی است.

 کریپتانتوس بروملیادس (Bromeliads)

 

کریپتانتوس بروملیادس یک گیاه مناسب برای رویش در منزل هایی با نور کم است. این گیاه گرمسیری در هر مکانی با نور کم در منزل به راحتی رشد می کند.

حتی این نکته را در رابطه با این گیاه به یاد داشته باشید که حتی با نور مصنوعی هم قابل رشد است.

Pothos

 

Pothos (Epipremnum Aureum) این گیاه در قسمت هایی از آپارتمان که از نور زیادی بهره نمی برد به راحتی رشد می کند، بنابراین یکی از بهترین گیاهان نور کم است و زمانی که خاک آن خشک می شود باید آبیاری شود. این گیاه در ترکیبی از رنگ ها از جمله سفید و سبز، سبز تیره، سبز زرد و سبز رشد می کند.

گیاه زاموفیلیا

 

اگر میخواهید یک گوشه تاریک در خانه یا دفتر خود را روشن کنید، گیاه زاموفیلیا یک گزینه عالی است. همچنین این گل با نام علمی Zamioculcas Zamiifolia شناخته شده است، این گیاه بومی آفریقایی یک گزینه عالی برای کسانی است که اغلب در حال سفر هستند، زیرا قادر به مقاومت در برابر شرایط خشک است و فقط در صورت نیاز به آب، هنگامی که قطر بالای خاک خشک می شود، نیاز به آب دارد.

گیاه برگ انجیری

معروفیت برگ انجیری به مدل برگ های آن می باشد که در اروپا به پنیر سوئیسی شهرت دارد. برگ های این گیاه را باید از تابش مستقیم آفتاب در امان نگه دارید به این  دلیل که تابش مستقیم باعث سوختگی آن می شود.

این گیاه به آب کافی و کود مناسب جهت رشد بهتر نیاز دارد.

آگلونما

 

این گیاه زیبا با نام علمی Aglaonema شناخته می شود که نوعی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است و در کشور اندونزی و مالزی کاشته می شود. اندازه برگ‌ها آگلونما بر حسب گونه متفاوت آن بطول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر می‌باشد.

این گیاه بهتر است در محیطی گرم و مرطوب رشد و نگهداری شود و در زمستان آبیاری کمتری شود.

دیفن باخیا

این گیاه با نام علمی Diffenbachia amoena و معروف به سم برگ نوعی از گیاهان آپارتمانی سایه دوست است که در اکثر خانه ها دیده می شود. دیفن باخیا در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد و تکثیر می شود. بهتر است برای رشد بهتر این گیاه از خاک مرطوب قلیایی استفاده شود.

زمانی که سطح خاک این گیاه رو به خشکی می رود در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار باید آبیاری شود.

 

منبع : idehalmag.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا