ورزش

ورزش‌ کردن در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

Rate this post

وجود همه حالت‌هایی که در دوران قاعدگی اتفاق می‌افتد کافی است تا ترجیح بدهید به باشگاه نروید و با کیسه آب گرم در تخت‌خواب دراز بکشید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ورزش‌کردن در دوران قاعدگی، آن‌ها را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد. پس تا انتها با سایت سبزینه راه همراه باشید تا اطلاعات لازم و کافی را در مورد ورزش در این دوران خاص به‌دست آورید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کدام ورزش در دوران قاعدگی بهتر است؟

بهتر است در دوران قاعدگی بیشتر به دنبال ورزش‌های شدت بالا باشید تا نتایج آن را به چشم ببینید (چربی‌سوزی فوق‌العاده با تمرینات تناوبی شدت بالا). ورزش‌های شدتی باعث افزایش ترشح اندورفین در مغز و در نتیجه ایجاد احساس شادابی و نشاط شده و اندورفین ترشح شده سبب کاهش درد و رهایی از پروستاگلاندیس (واسطه شیمیایی که باعث کاهش التهاب می‌شود) خواهد شد. در نتیجه هرچقدر اندورفین بیشتری ترشح کنید در دوران قاعدگی، درد کمتری احساس خواهید کرد.

در زمان قاعدگی، هورمون‌های پروژسترون و استروژن در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند و این یعنی بدن دسترسی آسان‌تری به کربوهیدرات و گلیکوژن خواهد داشت (زمانی‌که سطح هورمون استروژن بالا باشد، بدن دسترسی کمتری به گلیکوژن داخل بدن دارد)؛ بنابراین همه چیز برای شروع یک تمرین شدتی آماده است و می‌توانید به شکل مناسبی از این قابلیت بهره‌مند شوید.

تمرینات هوازی بهتر از تمرینات قدرتی است؟

اگر هدفتان از ورزش‌کردن این است که علائم درد قاعدگی را کاهش دهید، بنابراین بهتر است از یک هفته قبل از اینکه عادت ماهیانه شروع شود بر روی تمرینات هوازی تمرکز کنید و دیگر وزنه نزنید.

همچنین بخوانید:  حرکت پلانک و فواید ورزش پلانک

تحقیقات نشان داده که رابطه مستقیمی بین تمرینات هوازی (مانند ایروبیک) و علائم PMS یا همان عادت ماهیانه وجود دارد.

یعنی هرچقدر که تمرینات هوازی دوران قاعدگی شدتی‌تر باشد، علائم این دوره به همان نسبت کاهش خواهد یافت.

برای اثبات این قضیه، محققان همین آزمایش را با تمرین بی‌هوازی نیز تکرار کردند، اما متوجه شدند که تمرینات قدرتی تأثیری بر کاهش علائم قاعدگی ندارد (کلیدی‌ترین نکات برای کامل‌ترین تمرینات هوازی).

اگر دقت کرده باشید دمای بدنتان در دوران قاعدگی نسبت به مواقع دیگر پایین‌تر است که قطعاً این کاهش دما به علت کاهش سطح هورمون‌های بدن است؛ مزیتی که پایین‌بودن دمای بدنتان دارد این است که هنگام ورزش‌کردن، دیرتر خسته خواهید شد.

ورزش‌کردن شدت خونریزی را کمتر خواهد کرد؟

به‌طور قطع در روزهای اول که خونریزی‌تان بیشتر است، چندان تمایلی به شرکت در کلاس TRX نخواهید داشت؛ اما اگر قبلاً هم ورزش می‌کردید و بدنتان آمادگی انجام تمرینات سنگین را دارد، بدون شک همان روزهای ابتدایی نیز می‌توانید به سراغ ورزش بروید.

انجام ورزش منظم و با سطح متوسط می‌تواند خونریزی قاعدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از نظر پزشکی، زمانی که چربی بدن کاهش یابد، استروژن نیز کاهش خواهد یافت.

در اصل این استروژن است که باعث تحریک رشد پوشش رحمی خواهد شد. یعنی ابتدا، انجام ورزش منظم (چگونه با سبزینه راه، به ورزش علاقمند شدم) و پیروی از رژیم غذایی مناسب باعث کاهش میزان چربی بدن شده و در نتیجه کم‌ بودن میزان چربی باعث پایین آمدنِ سطح استروژن می‌شود؛ در نهایت، خونریزی شما در قاعدگی کمتر خواهد بود.

همچنین بخوانید:  تمرینات ایزومتریک بهترین حرکات برای تقویت عضلات

این مطالبی که گفته شد همه به این معناست که نباید از ورزش‌کردن، توقع معجزه لحظه‌ای داشته باشید؛ این انجام ورزش منظم است که موجب کاهش دردهای قاعدگی خواهد شد.

به کاهش بعضی از علائم کمک می‌کند؟

افرادی‌که ورزش منظم انجام نمی‌دهند، دیگر با ورزش‌کردن در دوره عادت ماهیانه نمی‌توانند خونریزی را کمتر کنند، ولی می‌توانند از مزایای دیگر آن بهره‌مند شوند. یکی از مزایای دیگر ورزش در زمان عادت ماهیانه خلاص‌شدن از نفخ معده است. بسیاری از دردهای شما در دوران قاعدگی به علت نفخ بوده که با ورزش‌کردن برطرف خواهد شد (بهترین ورزش‌ها برای بهبود درد دوران قاعدگی).

سطح تناسب اندام در میزان علائم عادت ماهیانه نیز بی‌تأثیر نیست، طبق مطالعات صورت گرفته هرچقدر تناسب اندام فرد بیشتر باشد، دردی که تجربه می‌کند نیز کمتر خواهد بود. نتیجه این تحقیق که در مجله علوم پزشکی و بیولوژیکی نیز منتشر شد، نشان داد که اگر بانویی حداقل سه بار در هفته ورزش کند (ورزش هوازی)، به میزان کمتری دچار علائم عادت ماهیانه مانند سردرد، بدن درد و درد در سینه خواهد شد (به جای باشگاه، در منزل ورزش کنید).

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا