ورزش

چرا تمرین با وزنه‌ سبک و تکرار زیاد برای چربی سوزی مناسب نیست؟

Rate this post

به احتمال بسیار زیاد این جمله را بارها و بارها در باشگاه بدنسازی شنیده اید که وزنه‌ سبک و تکرار زیاد چربی سوزی را افزایش می دهد و برای کاهش وزن و سایز مناسب است. به نظر شما این موضوع دست است یا خیر؟

با خواندن این مطب در مجله ورزش و پزشکی سبزینه راه نگرش تان به آموزه هایتان در این حوزه عمیق تر خواهد شد.

شما هم برای چربی سوزی به تمرینات بدنسازی با وزنه سبک و تعداد زیاد اعتقاد دارید؟ آیا اصلاً تفاوت وزنه سبک یا سنگین در بدنسازی را می‌دانید؟ برای لاغری وزنه سبک یا سنگین ، کدام یک انتخاب شماست؟ برای دریافت پاسخ تمام این سوالات تا پایان این مطلب همراه من باشید.

چرا زنان تمایل بیشتری به تمرینات بدنسازی با وزنه‌ سبک و تکرار زیاد زیاد دارند؟

این باور نادرست در آقایان نیز شایع است. اما خانم‌ها تمایل بیشتری به بلندکردن وزنه‌ سبک و تکرار زیاد دارند. معمولاً کسانی که با هدف چربی‌سوزی و کاهش وزن وارد باشگاه بدنسازی زنان می‌شوند، با برنامه‌هایی با تکرارهای بیشتر از پانزده بار مواجه می‌شوند.

انتخاب وزنه سبک با تعدا زیاد در زنان می تواند به ۲ دلیل انجام شود: ترس از داشتن هیکلی شبیه به مردان با بلند کردن وزنه سنگین در بدنسازی و ۲) چربی سوزی بیشتر

همچنین بخوانید:  تمرینات فول بادی به همراه ۵ نمونه برنامه

اشتباه اول: وزنه سنگین بدن من را حجیم و مردانه می‌کند.

در مطلب آیا بدنسازی زنان را حجیم و مردانه می کند به طور کامل توضیح دادم که خیر زنان به هیچ عنوان رشد عضلات بدنشان شبیه به مردان نیست. دلیل اصلی حجیم شدن بدن مردان هورمون تستسترون یا همان هورمون مردانه است. این هورمون ۸ تا ۱۰ برابر در زنان کمتر از مردان است. پس بدون مصرف دارو که دلیل اصلی حجیم شدن بدن زنان پرورش اندام کار حرفه ای است، بدن‌تان حجیم و گنده نخواهد شد.

شما با تمرینات بدنسازی بدن خود را سفت، خوش فرم و قوی می‌کنید. پس این بار قبل از اینکه وزنه خود را انتخاب کنید نگران گنده شدن بدن‌تان نباشید. دلیل اصلی انتخاب وزنه سبک و تکرار زیاد توسط زنان ترس از بزرگ شدن بدن‌‌شان است. بعد از توضیحاتی که دادم دیگر نگران این موضوع نباشید و بدون ترس وزنه های خود را سنگین تر کنید.

اشتباه دوم: تمرینات بدنسازی با وزنه‌ سبک و تکرار زیاد چربی سوزی بیشتری دارد.

بدنسازی با وزنه سبک و تعداد بالا

درباره این اشتباه باید ابتدا فرق وزنه سبک یا سنگین در بدنسازی را بدانید. وزنه‌های سبک نسبت به وزنه‌های سنگین منجر به فعالیت عضلانی کمتری می‌شود. به زبان ساده‌تر بلند کردن وزنه سبک عضلات‌تان را کمتر خسته می‌کند و انرژی کمتری از شما می‌گیرد. در نتیجه کالری کمتری سوزانده می‌شود. این کاملاً با هدفی که داشتید و آن هم چربی سوزی بیشتر بود در تضاد است. پس در یک جمله تمرین با وزنه سبک و تکرار زیاد باعث چربی سوزی بیشتر نخواهد شد.

همچنین بخوانید:  لاغری ران در کمترین زمان ممکن

برای لاغری وزنه سبک یا سنگین کدام بهتر است؟

وزنه‌ سبک و تکرار زیاد با هدف لاغری و چربی سوزی بیشتر در میان زنان شایع است. متاسفانه بسیاری از مربیان خانم خودشان ترس از بلند کردن وزنه های سنگین دارند.

هدف من از این مطلب این است که بدانید حتی اگر با هدف لاغری و چربی سوزی وارد باشگاه می‌شوید می‌توانید بدون نگرانی از وزنه سنگین استفاده کنید. در نتیجه بدنی با درصد عضلات بیشتر خواهید داشت. این به معنی حجیم و مردانه شدن شما نیست. عضله سازی در زنان به معنی تناسب اندام و زیبایی بدن است. در نهایت وقتی بدن‌تان عضلات بیشتری داشته باشد در طول روز کالری بیشتری می سوزانید. این یعنی تناسب اندام در دراز مدت.

پس در جواب به این سوال که برای لاغری وزنه سبک یا سنگین کدام بهتر است؟ باید بگویم وزنه سبک و تکرار زیاد لاغرتان نمی‌کند. می‌توانید خیلی زودتر از تمرینات بدنسازی جواب بگیرید اگر تنها وزنه مناسب را برای حرکات خود انتخاب کنید.

بدنسازی با وزنه سبک و تکرار بالا

حرف آخر

مشکل اصلی برنامه تمرینی زنان این است که آنها هفته‌ها و شاید ماه‌ها طول بکشد تا کمی به مقدار وزنه‌های خود اضافه کنند. منظور من از این مطلب این نیست که از جلسه اول که تازه کار هستید و می‌خواهید بدنسازی را شروع کنید به سراغ وزنه های سنگین بروید.

ابتدا برنامه بدنسازی خود را با وزنه سبک و تعداد زیاد شروع کنید اما به تدریج به مقدار وزنه هایتان اضافه نمایید. از بلند کردن وزنه سنگین با تکرار کم نترسید و همیشه به دنبال وزنه‌ سبک و تکرار زیاد نباشید.

همچنین بخوانید:  تقویت فیله کمر با حرکات ورزشی

نوشتن برنامه تمرینی بدنسازی یک فرآیند پیچیده است که از متغیرهای زیادی تشکیل شده است. اینکه با چه وزنه ای شروع کنید و به تدریج چه مقدار به وزنه هایتان اضافه کنید باید توسط یک مربی متخصص بدنسازی زنان تخمین زده شود.

اگر شما هم در این زمینه نظر یا تجربه‌ای دارید، حتماً از طریق قسمت نظرات زیر همین مطلب یا در اینستاگرام سبزینه راه با ما در میان بگذارید.

منبع : fitlady.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا