ورزش

چربی سوزی ورزش های هوازی

Rate this post

چربی سوزی یکی از بهترین راه‌ها برای لاغرشدن است. اما منظور از چربی‌سوزترین ورزش دقیقا چیست؟ وقتی مربی می‌گوید: «چربی سوزی ورزش فلان خیلی زیاد است»، خوشحال می‌شویم و سریع سراغ آن ورزش می‌رویم!

به شما قول می‌دهیم حتی اگر هرگز در عمرتان هم ورزش نکرده‌ باشید، حتما بعد از خواندن مقاله چربی سوزی ورزش‌های هوازی سبزینه راه عاشق ورزش شوید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

البته شاید هم خودتان یک لیست بلندبالا از ورزش‌هایی که کارشان چربی‌سوزی‌ست دارید. اما نمی‌دانید هر کدامشان دقیقا چقدر کالری‌سوزی دارند.

ما در این مطلب یک بانک جامع از چربی‌سوزترین ورزش‌های هوازی را به شما معرفی می‌کنیم. پس دیگه خیالتان راحت باشد که قرار است با خواندنِ این مطلب هر ورزش را با معرفی کامل و مقدار چربی‌سوزی‌اش بشناسید. البته برای چربی‌سوزی و تناسب اندام می‌توانید با ورزش در خانه هم تمرین کنید. فقط لازم است که از منوی ورزش‌ها یک کدام را انتخاب کنید و چربی‌ها را ضربه فنی کنید. بزن بریم!

چربی سوزی ورزش های هوازی

فهرست

تمرینات هوازی، شامل ورزش‌های چربی‌سوز فوق‌العاده‌ای‌ست که می‌تواند تمام چربی‌های بدنتان را به‌عنوان منبع سوختی بسوزاند و شما را از شر چربی‌های شکم و پهلو خلاص کند.

این بدین معنی است که اگر قصد کاهش وزن و چربی‌سوزی داشته باشید، اول و آخر باید دست به دامن تمرینات هوازی شوید. برای تعریف تمرین هوازی اجازه دهید برایتان مثال ساده‌ای بزنیم.

تصور کنید که مشغول ورزش یا یک فعالیت بدنی هستید که باعث شده عرق کنید و نفس‌هایتان را به شمارش انداخته. در نتیجه خون با اکسیژن زیاد از قلب به عضلاتتان پمپاژ می‌شود. این همان تعریف تمرین هوازی است.

همچنین بخوانید:  چاقی پا با ۷ راهکار تضمینی برای خداحافظی با پاهای لاغر

تمرینی که شما را به نفس‌نفس می‌اندازد و ضربان قلبتان را بالا می‌برد. حالا فرقی نمی‌کند که دارید با سرعت زیاد از پله‌ها بالا می‌دوید، یا با سرعت زیاد وزنه می‌زنید و یا هرچیز دیگری، همه این‌ها می‌توانند مثال‌هایی از ورزش هوازی باشند.

نکته مهم: بعد از بالا رفتن ضربان قلب و نفس‌نفس‌زدن، شما باید حداقل ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید. در این‌صورت تمرینی که انجام داده‌اید هوازی‌ست.

میزان چربی سوزی ورزش ‌های هوازی برای لاغری

شدت تمرینات هوازی اهمیت زیادی دارد. بعد از این‌که شدت مورد نظرتان را انتخاب کردید و تصمیم گرفتید با چه سرعت و نهایت ضربان قلبی تمرین کنید، به‌سراغ انتخاب تمرین هوازی‌تان خواهیم رفت.

همان‌طورکه قول دادیم می‌خواهیم از میزان کالری‌سوزی و چربی سوزی ورزش ها برایتان بگوییم.

۱. چربی سوزی ورزش ایروبیک چقدره؟ (سوزاندن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری در ساعت)

این ورزش پرتحرک و شادی‌آور به‌خاطر حرکات موزون و سریعی که دارد، متابولیسم بدن را بالا می‌برد و به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند.

اما نباید روی چربی سوزی ورزش ایروبیک حساب کرد. ایروبیک برخلاف ظاهرش کالری‌سوزی زیادی ندارد.

البته باز هم همه چیز بستگی به تعداد، زمان، و سرعت انجام حرکات دارد. که این موارد چربی سوزی ورزش موردنظر را بالا می‌برد.

اما خودمانیم‌ها کی باورش می‌شود که ایروبیک با آن همه ورجه ورجه‌هایی که دارد، چربی‌سوزی بالایی نداشته باشد! البته از تأثیر ایروبیک در سیستم تنفسی، و مبارزه با افسردگی نباید گذشت.

این ورزش در کنار تمرینات با وزنه و قدرتی می‌تواند بدنتان را به چربی‌سوزیِ بیشتر و در نهایت به فرم ایده‌آل برساند.

۲. چربی سوزی دویدن چقدره؟ (سوزاندن حدود ۶۰۰ کالری در ساعت)

یکی دیگر از تمرینات هوازی، دویدن است. البته منظورمان دویدن سرعتی نیست، چون این نوع تمرین در دسته بی‌هوازی‌ها قرار می‌گیرد.

این تمرین هم در نوع خود فوق‌العاده است و علاوه‌بر افزایش کالری‌سوزی تاحد قابل توجه، متابولیسم بدنتان در طول روز را هم افزایش می‌دهد.

اگر می‌خواهید هم‌زمان علاوه‌بر درگیرکردنِ عضلات پایین‌تنه چربی‌سوزی با تمرینات هوازی را هم تجربه کنید، دویدن انتخاب خیلی خوبی برای شماست.

اما هنوز تا رسیدن به چربی‌سوزترین ورزش دنیا کمی مانده؛ پس بهتر است که همه گزینه‌های پیش‌ِرو را با دقت بررسی کنیم.

۳. چربی سوزی ورزش دوچرخه‌سواری چقدره؟ (سوزاندن حدود ۶۰۰ کالری در ساعت)

خب، ظاهراً تفاوت زیادی بین کالری‌سوزیِ دوچرخه‌سواری و دویدن وجود ندارد و حتی شاید بتوانیم بگوییم، عضلات مشترکی در هر دو تمرین درگیر می‌شوند.

تنها خاصیت ورزش دوچرخه‌سواری نسبت به دویدن، این است که فشار وارده به مفاصل و عضلات را کاهش دهید. همچنین برای افراد دارای آمادگیِ بدنی کمتر، و وزن بالا یا مشکل جزئی زانو مناسب‌تر است.

همچنین بخوانید:  بهترین مکمل چربی سوز شکم و پهلو را اینجا بشناسید!

۴. چربی سوزی ورزش قایقرانی و پاروزنی چقدره؟ (سوزاندن حدود ۸۴۰ کالری در ساعت)

تمرین با دستگاه پاروزنی با درگیرکردنِ همه عضلات بدنتان، ورزش کل بدن به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید با چربیِ همه قسمت‌های بدن خداحافظی کنید و همه عضلاتتان را فرم دهید، دستگاه پاروزنی بهترین انتخاب برای شماست.

۸۴۰ کالری در ساعت عدد بسیار بزرگی است. اما همه ما که دسترسی به دستگاه پاروزنی نداریم. راه چاره چیست؟

بهترین کار این است که انواع مختلف تمرینات هوازی را بشناسید، شاید کالری‌سوزتر هم وجود داشته باشد.

۵. چربی سوزی ورزش شنا چقدره؟ (سوزاندن حدود ۶۰۰ کالری در ساعت)

شنا برای لاغری موثر است؟ شنا کردن هم مثل پاروزنی، تمام عضلات بدنتان را درگیر می‌کند و یک ورزش عالی برای کل بدن است.

اگر آسیب دیده‌اید، وزنتان بالاست یا زانوهایتان آسیب‌دیدگی دارد که دیگر نباید در انتخاب این تمرین کالری‌سوز شکی به دلتان راه بدهید.

قطعاً حرکات شنا هرکدام کالری‌سوزیِ خاص خودشان را دارند و با افزایش شدت تمرین و سرعت شناکردن می‌توانید کالری‌سوزی را از ۶۰۰ کالری هم بالاتر ببرید. البته ما میزان کالری‌سوزی میانگین را گفته‌ایم.

۶. چربی سوزی طناب‌زدن چقدره؟ (سوزاندن بیش از ۱۰۰۰ کالری در ساعت)

باورتان می‌شود که تمرین هوازی طناب‌زدن، کالری‌سوزی‌ای به اندازه ۱۰۰۰ کالری در ساعت دارد؟! بدون‌ِشک که طناب‌زدن همان تمرین هوازیِ چربی‌سوزی بود که به دنبال آن بودیم.

این سبک تمرین هوازیِ فوق‌العاده علاوه‌بر درگیرکردنِ عضلات شانه و دست‌ها باعث افزایش میزان تمرکز و قدرت بدنی‌تان هم می‌شود.

اما باید دقت کنید که به‌خاطر لاغرشدن، بیش‌ازحد هم طناب نزنید. چون بدون‌ِشک یک ساعت طناب‌زدن، آن هم پشت سرهم می‌تواند به لگن و پاهایتان آسیب جدی وارد کند. اگر نمی‌توان یک ساعت پشت سرهم طناب زدن، پس چاره چیست؟

اگر می‌خواهید کالری‌سوزیِ زیادی داشته باشید و بدون آسیب‌دیدگی، هم‌زمان از فواید چربی‌ سوزی ورزش هوازی و قدرتی بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم یک‌بار برنامه ورزشی سبزینه راه را امتحان کنید.

در برنامه ورزشی سبزینه راه علاوه‌بر تمرینات قدرتیِ چربی‌سوز منظم، تمرینات هوازی را چاشنی کار کرده و کالری‌سوزیِ اصولی و بدون آسیب را تحت نظر کارشناسان ورزشی سبزینه راه تجربه خواهید کرد.

۷. چربی سوزی ورزش تنیس چقدره؟ (سوزاندن حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری در ساعت)

«ارسال و دریافت توپ! بپر بالا و ضربه بزن؛ توپ برمی‌گرده بگیرش.»  همچین چیزی ریتم یک بازی تنیس است. در بازی تنیس شما یک لحظه هم نمی‌ایستید.

ارسال و دریافت‌های بی‌وقفه‌ی توپ، تنیس را به یکی از کالری‌سوزترین تمرین‌های هوازیِ دنیا تبدیل کرده که در یک ساعت حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ کالری می‌سوزانید.

همچنین بخوانید:  برنامه پیاده روی برای لاغری و کاهش وزن

با وجود فواید بی‌شمار ورزش تنیس، توصیه می‌شود که اگر زانودرد یا کمردرد دارید این ورزش را انتخاب نکنید. اگر مبتدی هستید حتما یک شروع آرام و آهسته داشته باشید.

چون با انجام این ورزش، تمام عضلات بدنتان درگیر می‌شود و یک شروع طوفانی برای فردی مبتدی‌ست که ممکن است منجربه گرفتگیِ عضلانی و حتی آسیب شود.

۸. چربی سوزی ورزش پله‌نوردی چقدره؟ (سوزاندن حدود ۶۵۰ تا ۹۰۰ کالری در ساعت)

باورتان می‌شود که یک ساعت بالا پایین رفتن از پله٬ها تا ۹۰۰ کالری می‌سوزاند؟ شاید از حالا به بعد بهتر باشد به جای آسانسور از پله استفاده کنیم!

پله‌نوردی یک ورزش هوازی پرفشار است و همان‌طورکه شاید تجربه کرده باشید، خیلی زود بعد از یکی دو طبقه بالا رفتن از پله‌ها باعث خستگیِ سریع و نفس‌نفس‌زدنتان می‌شود. این ورزش را به کسانی‌که مشکل زانو و مفصلی ندارند توصیه می‌کنیم.

پله‌نوردی غیر از کالری‌سوزیِ خیلی زیاد، عضلات پایین‌تنه و مرکزیِ بدن را به‌خوبی درگیر می‌کند و با بالابردنِ ضربان قلب، باعث پیشگیری از بیماری‌های قلب-عروقی می‌شود. برای شروع از پله‌های کوتاه استفاده کنید؛ چون پله‌نوردی یک ورزش هوازی سخت است.

۹. چربی سوزی ورزش های رزمی چقدره؟ (سوزاندن حدود ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ کالری در ساعت)

ورزش‌های رزمی با خشونت کالری می‌سوزانند، یعنی تا حدود ۱۱۰۰ کالری در ساعت! فرقی ندارد شما کاراته کار کنید یا جودو، کیک بوکس یا هر ورزش رزمی دیگری، هنرهای رزمی به شدت از شما انرژی می‌گیرد و حسابی عرقتان را درمی‌آورد. انرژی‌ای که ورزش‌های رزمی از شما می‌گیرد فقط جسمی نیست؛ بلکه بسیار ذهنی است.

در یک کلاس رزمی، مدام باید در حال حمله و دفاع از خودتان باشید. فراموش نکنید که لازم نیست مهارت‌های رزمی را به هدف مبارزات حرفه‌ای یاد بگیرید، بلکه می‌توانید فقط در کلاس تکواندو یا کاراته ثبت نام کنید. سالن‌های ورزشی پر از افرادی‌ست که بدون این‌که وارد رینگ شوند، فنون رزمی را یاد می‌گیرند.

۱۰. چربی سوزی ورزش فوتبال چقدره؟ (سوزاندن حدود ۹۰۰ تا  ۱۴۰۰ کالری در ساعت)

تب جام جهانی هیچ‌وقت تمام نمی‌شود؛ چون فوتبال تا ۱۴۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند! فرض کنید به مدت ۹۰ دقیقه در یک فضای باز خیلی وسیع در قالب مسابقه سرعتی-مهارتی می‌دوید.

بنابراین این مقدار کالری‌سوزی برای فوتبال تعجبی ندارد. موقع بازیِ فوتبال، شما هم می‌دوید، و هم قدم می‌زنید. اما هرگز یک جا نمی‌ایستید. فوتبال عالی است. اما یادتان باشد که در یک بازیِ هیجان‌انگیز که این مقدار کالری می‌سوزانید، آسیب‌های مفصلی و عضلانی هم شایع است.

۱۱. چربی سوزی قدم زدن و پیاده‌ روی چقدره؟ (سوزاندن ۳۰۰-۴۰۰ کالری در ساعت)

پیاده‌روی همیشه به‌عنوان یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ِحل‌ها برای لاغرشدن به شمار می‌رود. انتخاب درستی است. ولی میزان کالری‌سوزیِ پیاده‌روی، نهایتاً در سطح متوسط قرار دارد و نمی‌توانیم این سبک تمرین هوازی را به‌عنوان چربی‌سوزترین ورزش انتخاب کنیم.

البته این میزان کالری‌سوزی دقیقاً به شدت فعالیت شما بستگی دارد. هرچقدر پیاده‌روی سرعتی‌تر باشد، قطعاً ضربان قلب بالاتر می‌رود و به چربی‌سوزیِ بیشتری هم می‌رسید.

سخن پایانی

در این مطلب تعریف ساده و کاملی از تمرین هوازی برایتان گفتیم و به چربی‌ سوزی ورزش های هوازی هم اشاره کردیم. اما آسیب‌دیدگی، جزء جدانشدنی از ورزش غیراصولی‌ست.

پس بهترین راه برای چربی‌سوزی و لاغری سالم و متناسب این است که طبق یک برنامه ورزشی اصولی و تحت نظر مربی و کارشناس ورزشی باتجربه تمرین کنید. از طرفی اگر قصد دارید از فواید تمرینات هوازی به‌تنهایی بهره‌مند شوید، باتوجه به سطح آمادگیِ بدنی خود جلو بروید و قدم‌به‌قدم تمریناتتان را پیشرفته و شدتی کنید.

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا