زیبایی

چگونه موهای وز شده در رطوبت را درمان کنیم؟

Rate this post

رطوبت و گرما معمولاً در تابستان افزایش می‌یابد. بنابراین، به طور طبیعی، موهای وز در چنین رطوبتی عادی است. آب و هوای با رطوبت بالا می‌تواند موهای شما را ثابت و سخت کند.

در اینجا چند راه سریع و آسان وجود دارد که به شما کمک می‌کندموهای خود را سالم و بدون گره نگه دارید. در این مقاله دلایل این موخوره و نحوه جلوگیری از وز شدن موها در شرایط مرطوب را مورد بحث قرار دادیم. برای اطلاعات بیشتر، به خواندن مقاله ادامه دهید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


موخوره چیست؟


موخوره به نامرتبی الیاف مو اشاره دارد. هنگامی که موهای شما وز می‌شود، تارهای شما شکل خود را از دست می‌دهند، فر می‌شوند و به جهات مختلف می‌روند.

در هوای مرطوب، موهای صاف موج‌دار می‌شوند، موهای موج‌دار جمع می‌شوند و موهای مجعد به حلقه‌های محکم‌تری تبدیل می‌شوند. علاوه‌بر این، تارهای شما در پاسخ به حرکت شدید تارها، بافتی خشن به خود می‌گیرند.

اما، چرا موهای وز در وهله اول رخ می‌دهد، و چگونه می‌توانید متوجه شوید که آیا به کنترل موخوره نیاز دارید؟ در بخش بعدی بدانید!


چرا موخوره ایجاد می‌شود؟


چرا موخوره ایجاد می‌شود

وز شدن موها به دلیل رطوبت زیاد هوا ایجاد می‌شود.

رطوبت به بخار آب موجود در هوا اشاره دارد. موهای ما به طور باورنکردنی به آن حساس هستند و در هوای مرطوب به وز شدن یا فر شدن واکنش نشان می‌دهند.

در این دوره‌ها، مولکول‌های آب موجود در هوا وارد تارهای مو شده و به پروتئین آن‌ها متصل می‌شوند. این باعث می‌شود تارها شکل خود را فراموش کنند و به الگوی فر برگردند. هنگامی که در درجات مختلف انجام شود، نتیجه یک سر پر از موخوره است.

در حالی که موهای وز شده به دلیل رطوبت چیزی است که هر نوع مویی در یک مقطع زمانی آن را تجربه می‌کند، مواردی وجود دارد که موهای شما بیشتر در معرض آن هستند. آن‌ها به شرح زیر است:

1. موهای ضخیم و درشت

وقتی صحبت از موهای ضخیم می‌شود، قطر تارها بسیار بیشتر از موهای نازک است. این ساختاری را ایجاد می‌کند که قبلاً ناراحت است. هنگامی که با رطوبت شدید مواجه می‌شوید، این مجموعه شکننده می‌شکند و فولیکول‌های مو در جهات مختلف منحرف می‌شوند.

همچنین بخوانید:  نکاتی درباره جراحی پلک

هنگامی که وز شود، کنترل مجدد این رشته‌ها می‌تواند دشوار باشد. به طور معمول، افرادی که دارای موهای فرفری هستند، بیشتر از افرادی که موهای نازک دارند، موهای وز دارند.

2. موی با تخلخل بالا

تارهای مو دارای سوراخ‌های کوچکی هستند که رطوبت هوا را جذب می‌کنند تا خود را هیدراته نگه دارند. موی با تخلخل بالا به موهایی با سوراخ‌های بیش از حد گفته می‌شود که رطوبت زیادی را جذب می‌کنند.

به دلیل جذب بیش از حد رطوبت، موها با تخلخل زیاد حالت خود را از دست می‌دهند و وز می‌شوند.

اگر از تخلخل موهای خود آگاه نیستید، توصیه می‌کنیم آزمایش آب را انجام دهید:

  1. یک لیوان آب بردارید.
  2. یک تار از موهای خود را داخل آن بیندازید.
  3. بررسی کنید که آیا شناور است یا بلافاصله به پایین فرو می‌رود.
  4. اگر تار مو به سرعت فرو برود، بسیار متخلخل است. موی با تخلخل زیاد آب را با سرعت بیشتری جذب می‌کند و برای شناور شدن بیش از حد سنگین می‌شود.
  5. اگر موهای شما برای مدت طولانی در آب شناور است، به این معنی است که موهای شما خیلی متخلخل نیست.

موهای آسیب دیده

3. موهای آسیب دیده

موهای شما به دلیل پردازش بیش از حد و استفاده شدید از مواد شیمیایی خشن آسیب می‌بیند. هنگامی که آسیب می‌بیند، خارجی‌ترین لایه رشته به نام کوتیکول ترک می‌خورد و به رطوبت هوا باز می‌شود. این عدم فیلتراسیون باعث وز شدن مو در واکنش به رطوبت می‌شود.

علاوه‌بر این، کوتیکول‌های ترک‌خورده بافتی بسیار خشن دارند، بنابراین از قرارگرفتن رشته‌ها در نزدیکی یکدیگر جلوگیری می‌کنند. این امر کنترل موخوره را دشوار می‌کند.

موهای خشک

4. موهای خشک

برخلاف انواع دیگر ذکر شده در اینجا، موهای خشک به تارهای به شدت کم آب اشاره دارد. برای برآوردن رطوبت مورد نیاز خود، قفل‌ها بیش از حد خود را در معرض رطوبت هوا قرار می‌دهند. این قرار گرفتن در معرض شدید می‌تواند موهای شما را وز کند.

اکنون که می‌دانید چرا رطوبت باعث وز شدن موهای شما می‌شود، اجازه دهید به سراغ راه حل برویم.


نکاتی برای رام کردن موهای وز در رطوبت بالا


متأسفانه هیچ درمانی برای موهای زائد ناشی از رطوبت وجود ندارد. با این حال، می‌توانید این نکات را دنبال کنید تا موهای وز شده خود را کنترل کنید:

به طور مکرر از نرم کننده استفاده کنید

1. به طور مکرر از نرم کننده استفاده کنید

این جمله طلایی را به خاطر بسپارید؛ شامپو برای تمیز کردن است، نرم کننده برای مرطوب کردن است.

هنگام دوش گرفتن (مخصوصاً با آب گرم)، خشک شدن گیسوان شما آسان است. این به این دلیل است که شامپو روغن‌های طبیعی مرطوب‌کننده را از رشته‌های شما می‌شوید.

همچنین بخوانید:  خوش نقشی باخط لب!

به این ترتیب، بهترین درمان برای موهای وز، حالت دادن مکرر آن است. استفاده از نرم کننده، مواد مغذی از دست رفته موهای شما را جبران کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

هر 2 تا 3 هفته یکبار نرم‌کننده عمیق را در نظر بگیرید و هر بار که موهای خود را می‌شویید از نرم‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روغن نارگیل روی موهای خیس به عنوان حالت‌دهنده استفاده کنید و از موخوره جلوگیری کنید. این مراحل را دنبال کنید:

موهای خود را با حوله خشک کنید تا زمانی که فقط مرطوب شوند.

4-5 قطره روغن نارگیل را بین کف دست خود بمالید.

انگشتان و کف دست خود را بین موهای خود بگذرانید تا زمانی که دستانتان دیگر احساس چربی نکنند.

2. به مو‌های خود مدل دهید

یک راه عالی برای جلوگیری از وز شدن موهایتان به دلیل رطوبت، حالت‌دادن به موهایتان است. می‌توانید با کمک اتو یا صاف کننده موخوره را رام کنید.

با این حال، برای محافظت از موهایتان در برابر آسیب گرما، حتماً محصولات زیر را در روتین آرایش خود بگنجانید:

  • اسپری محافظ حرارتی: این کار باعث می‌شود که تارهای شما به دلیل ابزارهای حالت‌دهنده داغ رطوبت خود را از دست ندهند.
  • ترک در حالت‌دهنده: این رطوبت موهای شما را که در طول فرآیند حالت‌دادن از دست داده است، دوباره پر می‌کند.

با گنجاندن این مراحل اضافی، می‌توانید از جستجوی رطوبت تارهای خود جلوگیری کنید و از وز شدن آن در رطوبت جلوگیری کنید.

استفاده از اسپری نگهدارنده را شروع کنید

3. استفاده از اسپری نگهدارنده را شروع کنید

اسپری کردن مقداری اسپری نگهدارنده یک نکته بعد از حالت‌دادن است که می‌تواند به شما در مدیریت موهای وز شده در رطوبت کمک کند. برای کنترل بهتر موخوره، اسپری را انتخاب کنید که حاوی عناصر مرطوب‌کننده باشد و درخشندگی کمتری داشته باشد.

4. به ریشه‌های خود برگردید

موخوره اغلب برای افرادی که به شدت به حالت‌دادن موهای خود متکی هستند، یک مشکل بزرگ است. به‌جای اینکه سعی کنید موهای وز شده خود را در ماه‌های مرطوب صاف نگه دارید، احتمالاً ارزش یک مدل موی وزدار را دارد. این تضمین می‌کند که موهای شما، حتی در بدترین حالت، همچنان بهترین ظاهر خود را دارند.

جدای از این نکات، متخصصان مراقبت از مو و سبزینه راهست‌ها پیشنهاداتی دارند که می‌تواند به شما در جلوگیری از وز شدن مو در رطوبت بالا کمک کند.


نکات تخصصی مراقبت از مو برای مدیریت موهای وز شده در رطوبت بالا


نکات تخصصی مراقبت از مو برای مدیریت موهای وز شده در رطوبت بالا

توصیه‌های تخصصی زیر را برای جلوگیری از وز شدن موهایتان در رطوبت بالا امتحان کنید:

همچنین بخوانید:  کاشت مو یا طاس ماندن؟

1. پس از حالت دادن به مو از روغن استفاده کنید

وقتی با موهای وز در ماه‌های مرطوب سر و کار دارید، می‌خواهید بین تارهای خود و رطوبت هوا مانعی ایجاد کنید.

شما می‌توانید این کار را با استفاده از مقداری روغن به آرامی پس از اتمام حالت‌دادن به آن انجام دهید. در صورت نیاز، می‌توانید قسمت‌هایی از موهای خود را که از فرم افتاده‌اند لمس کنید.

2. موهای خود را به روش مناسب سشوار خشک کنید

باور کنید یا نه، جهتی که در آن موهایتان را سشوار می‌کنید، در واقع می‌تواند بر وزشدن آن تأثیر بگذارد! برای مبارزه با این، متخصصان روش خشک کردن با سشوار را پیشنهاد می‌کنند:

موهای خود را به 6-8 قسمت تقسیم کنید.

هر بخش را با قراردادن سشوار به سمت پایین و حرکت از ریشه به سمت انتها خشک کنید.

گرمای سشوار باعث باز شدن کوتیکول‌های شما می‌شود. این کار تغییر شکل و صاف‌کردن تارهایتان را آسان‌تر می‌کند و موهای وز شده ناشی از رطوبت را اصلاح می‌کند.

3. محصولات حالت‌دهنده مو بر پایه آب را امتحان کنید

یکی از دلایل اصلی وز شدن موها، کم آبی تارهای مو است که رطوبت بیش از حد را جذب می‌کنند. بنابراین، شما باید موهای خود را تا حد امکان مرطوب کنید.

از یک محصول حالت‌دهنده مبتنی‌بر آب استفاده کنید که مطمئناً موهای شما را هنگام حالت‌دادن به آن حالت می‌دهد. به عنوان مثال، کمی اسپری نگهدارنده مبتنی‌بر آب را به نواحی وز موی خود اضافه کنید و دوباره با انگشتان خود حالت دهید.

در حالی که همه انواع مو در شرایط مرطوب وز می‌شوند، برخی از آن‌ها بیشتر از بقیه مستعد ابتلا هستند. موهای خشک، آسیب دیده، موهای با تخلخل بالا و موهای ضخیم ممکن است در شرایط آب و هوایی مرطوب به سرعت وز شوند. حالت‌دادن به موهایتان، استفاده از اسپری نگهدارنده و انتخاب یک مدل موی مناسب مو می‌تواند به شما در مدیریت موهای وز در فصول مرطوب کمک کند. همچنین می‌توانید توصیه‌های متخصصان مو را رعایت کنید و از محصولات آرایشی مبتنی‌بر روغن و آب استفاده کنید و موهای خود را به روشی خاص سشوار کنید تا موخوره به حداقل برسد.


سوالات متداول


چند درصد رطوبت موها را وز می‌کند؟

رطوبت بیش از 70 درصد موها را بیشتر مستعد آسیب و وز می‌کند.

چه میزان رطوبت برای مو مناسب است؟

سطح رطوبت بین 30 تا 60 درصد برای پوست و مو مفید است.

آیا اسپری‌های ضدرطوبت کار می‌کنند؟

بله، اسپری‌های ضدرطوبت حاوی موادی مانند سیلیکون هستند که موهای شما را می‌پوشانند و از بازشدن و وز شدن تارها جلوگیری می‌کنند.

منبع : styley.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا