تغذیه سالم

کدام سبزیجات برای لاغری خوب است؟

Rate this post

آیا بهترین سبزیجات برای لاغری و کاهش وزن را می‌شناسید؟ آیا می‌شود با مصرف سبزیجات به کاهش وزن، عمر طولانی‌تر و پوست زیباتر رسید؟ شاید حق با مادرمان بود که همیشه اصرار داشتند، علاوه بر غذای‌مان سبزی و سبزیجات هم بخوریم.

خوشبختانه سبزیجات هم در دسترس و ارزان است و هم پرفایده و خوشمزه. سبزیجات را به روش‌های مختلف از جمله در سالاد، غذا و غیره می‌توانیم مصرف کنیم و از فواید آن بهره‌مند شویم. در ادامه این مطلب از سبزینه راه، برای شما از فواید سبزیجات برای کاهش وزن می‌گوییم و موثرترین سبزیجات برای لاغری را معرفی می‌کنیم.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

فواید سبزیجات

سبزیجات خوشمزه است و برای سلامتی و تناسب اندام‌مان هم هزار فایده دارد. در این قسمت به مهم‌ترین مزایای سبزیجات برای لاغری و کاهش وزن اشاره می‌کنیم.

1. کاهش اشتهای کاذب

سبزیجات برای لاغری موثر است؛ چراکه مصرف آن باعث می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید. فیبر و آب موجود در سبزیجات، شما را به‌طور مؤثرتر و برای زمان بیشتری سیر نگه می دارد. ترکیب سبزیجات با پروتئین و چربی‌های سالم شما را تا زمان وعده غذایی بعدی به خوبی سیر، خوشحال و راضی نگه خواهد داشت.

2. تنظیم قند خون

سبزیجات از کاهش و افزایش زیادِ سطح انرژی شما جلوگیری می‌کند. این بار، فیبر موجود در سبزیجات به تنظیم قند خون شما کمک خواهد کرد. اگر شما عادت به خوردن سبزیجات دارید، طوری که واحدهای لازم را در طول روز میل می‌کنید، هرگز نباید آن افت انرژی در اواخر بعد از ظهر (و میل به قند) را تجربه کنید. این احساس را معمولا افرادی که عادت به خوردن کربوهیدرات و شیرینی‌جات دارند؛ تجربه می‌کنند.

3. ارتقای سبک زندگی

به راحتی می‌توانید در وعده‌های غذایی خود انواع سبزیجات را با کربوهیدارت‌ها جایگزین کنید. زمانی که غذاهای ناسالم و کربوهیدرات‌های فرآوری شده را با غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات جایگزین کنید، وارد سبک زندگی سالم و سالم خوری شده‌اید.

سبزیجات حاوی فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند، با این اوصاف دیگر در خطر چاقی و بیماری‌های مربوط به آن نخواهید بود. خوشبختانه پخت و پز سبزیجات ساده است. فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید.

همچنین بخوانید:  خواص توت فرنگی ، مربای توت فرنگی چه خواصی دارد؟!

اگر در کنار رژیم غذایی مناسب، از برنامه ورزشی اصولی هم پیروی کنید؛ عالی‌ست. سلامتی، شادابی و کیفیت زندگی‌تان را به طور کلی بالا خواهید برد.

سبزیجات برای سلامتی

4. دارای کالری کم

غیر از موارد بالا، به نوعی دیگر هم سبزیجات برای لاغری مفید هستند. سبزیجات معمولاً کالری کمتری دارند، با این حال وقتی نوبت به حفظ سلامتی و سیری طولانی‌تر شما می‌رسد، قدرت آن‌ها زیاد است؛ به این معنی است که شما ممکن است با مصرف سبزیجات، تمایل به خوردن کالری کمتری داشته باشید. همچنین اکثر سبزیجات، کالری‌ بسیار کمی دارند و خوردن آن‌ها تا حد زیادی مجاز و آزاد است.

انواع سبزیجات برای لاغری

شاید برای‌تان سوال باشد کدام سبزیجات برای لاغری موثرتر و مفیدتر است. هر چند که به طور کلی خوردن انواع سبزیجات توصیه می‌شود؛ ولی مصرف موارد زیر می‌تواند به روند لاغری شما کمک بیشتری کند.

کلم بروکلی

بروکلی یک سبزی همه کاره است که مردم آن را به صورت خام، بخار پز یا سرخ شده، دوست دارند. در کنار دلپذیر بودن بروکلی و فواید بی‌شمارش برای سلامتی، زمانی که می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید هم این سبزی به کمک شما می‌آید.

کلم بروکلی سرشار از فیبر است، فیبر بالای کلم بروکلی باعث پر شدن حجم معده و سیری بیشتر شما می‌شود و به روند کاهش وزن‌تان کمک می‌کند. می‌توانید بروکلی را در کنار غذا به عنوان دورچین و سالاد، یا در طول روز و به عنوان میان وعده میل کنید.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای یک سبزی خوشمزه با طعم ملایم است و می‌شود آن را به خیلی از غذاها افزود و خوش طعم‌ترشان کرد. فلفل دلمه‌ای یک سبزی ایده‌آل برای کاهش وزن هم است. چرا؟ چون کالری کم و مواد مغذی بالایی دارد و همچنین به ایجاد حس سیری بعد از غذا کمک می‌کند. این ترکیب می‌تواند به جلوگیری از پرخوری در بقیه روز کمک کند.

فلفل دلمه‌ای علاوه بر کمک به کاهش وزن، سرشار از مواد مغذی است که به طور قابل توجهی برای بدن مفید است، با این حال اکثر مردم از مزایای واقعی آن بی‌اطلاع هستند. فلفل دلمه‌ای قرمز ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد که یک ماده مغذی مهم برای مزایای حمایت از سیستم ایمنی است، اما همچنین جذب آهن را بهبود می‌بخشد.

سبزیجات مناسب کاهش وزن

اسفناج

یک سبزی خوب که کالری کمی داشته باشد، مواد مغذی خوبی هم داشته باشد و برای استفاده در اکثر دستورهای آشپزی به کار بیاید، چیست؟ بله اسفناج است. اسفناج مانند سایر سبزی‌های برگ‌دار، یک نیروگاه محسوب می‌شود که به شدت در کاهش خطر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان‌ها موثر است. اسفناج را در یک اسموتی سبز سالم، در سالاد یا در املت پروتئینی خود میل کنید و لذت ببرید.

همچنین بخوانید:  غلات کامل ، به کدام غلات می‌گویند؟!

کدو

از کدو حلوایی هر زمانی که به دستتان رسید لذت ببرید. یک فنجان کدو حلوایی پخته شده فقط حاوی 42 کالری است. همچنین چربی کمی دارد و فیبر فراوانی برای سیری طولانی مدت فراهم می‌کند. کدو را می‌توانید در کنار غذا یا به عنوان میان وعده میل کنید.

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ‌دار، منبع باورنکردنیِ ریزمغذی‌ها و سبزی درجه یکی برای کاهش وزن شما هستند. سبزیجات برگدار کم کربوهیدرات، تقریباً بدون کالری و سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آب هستند. برخی از سبزیجات برگدار (مانند اسفناج) حتی حاوی اسیدهای آمینه و پروتئین هستند. فقط کربوهیدرات خالص در هر وعده 100 گرمی هر یک از این سبزیجات را ببینید تا خودتان متوجه شوید تا چگون این سبزیجات برای لاغری مفیدند.

  • کاهو: 1.10 گرم
  • آرگولا: 2.05 گرم
  • چغندر: 2.14 گرم
  • اسفناج: 1.43 گرم
  • کلم پیچ: 5.15 گرم
  • سبزی کولارد یا کلم برگ سبز: 1.40 گرم

سبزیجات بخارپز برای کاهش وزن

بخارپز کردن یکی از سالم‌ترین روش‌های آشپزی است. همچنین این یک راه سریع و آسان برای پختن سبزیجات برای لاغری است. در ادامه نکات مهم بخارپر کردن سبزیجات برای لاغری و کاهش وزن را به شما می‌گوییم.

مهم‌ترین فایده بخارپز کردن سبزیجات

بخارپز کردن یکی از بهترین راه‌های پخت سبزیجات برای حفظ مواد مغذی است. اگر به روش‌های قدیمی سبزیجات خود را طبخ کنید (مثل سرخ کردن، جوشاندن و یا پختن خیلی طولانی مدت) ویتامین‌ها و همه خواص سبزی شما به راحتی از بین می‌روند.

یکی دیگر از مزایای بخارپز کردن، نداشتن چربی یا سدیم اضافه است؛ چون به هرحال برای هر روش پختی، باید مقداری روغن و نمک اضافه کنید.

بهترین سبزیجات بخارپز برای لاغری

کلم بروکلی، گل کلم، هویج، مارچوبه، کنگر فرنگی، بادمجان، کدو حلوایی، کدو سبز و لوبیا سبز گزینه‌های خوبی برای بخارپر شدن هستند؛ زیرا بافت محکم‌تری دارند و به راحتی له نمی‌شوند. سبزی‌های برگ دار مثل اسفناج و کلم برگ چینی نیز به خوبی بخارپز می‌شوند، اما مدت زمان کمتری برای این کار لازم دارند. اگر می‌خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید، مقداری تربچه یا سیب‌زمینی را بخارپز کنید.

خوشمزه‌تر کردن سبزیجات بخارپز شده

اکنون که می‌خواهید، از این روش آشپزی استفاده کنید، بیایید آن را خوشمزه هم کنیم. استفاده از مقدار خیلی کمِ کره یا روغن (مثلا در حد 1 قاشق)، چند حبه سیر خورد شده، نمک و فلفل یا اسپری لیمو طعم سبزیجات را عالی می‌کند. حتی بهتر از سرخ کردنی‌ها.

همچنین بخوانید:  رژیم کانادایی اصلی 13 روزه

بهترین میوه و سبزیجات برای لاغری شکم

چربی شکم خوب نیست، نه فقط برای اینکه اعتماد به نفس و روحیه ما را می‌گیرد، بلکه به این دلیل که برای سلامتی مضر است. برخی از مطالعات و تحقیقات علمی به چربی شکم به عنوان نشانه‌ای از افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر عوارض اشاره کرده‌اند. خلاص شدن از شر چربی‌های شکم، فقط مربوط به ورزش و فعالیت بدنی نیست، بلکه از آن مهم‌تر، مربوط به تغذیه است. غذاهای سالمی وجود دارند که کالری کمی دارند، در عین حال خوشمزه هم هستند، همچنین برای سلامتی شما عالی اند. مثل چی؟ مثل میوه‌ها و سبزیجات.

سبزیجات و میوه‌ها فیبر زیادی دارند و سرشار از مواد مغذی مانند مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری هستند که به بدن شما کمک می‌کنند تا متابولیسم خود را بهبود ببخشید و متعاقباً چربی شکم‌تان را بسوزانید. گنجاندن این موارد در رژیم غذایی نه تنها به شما در کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود زندگی طولانی و سالمی‌تری داشته باشید. در اینجا برخی از بهترین سبزیجات برای لاغری شکم و پهلو را معرفی می‌کنیم.

  1. اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار، کلم، کاهو
  2. کدوها، مثل کدو سبز و کدو حلوایی
  3. هندوانه، طالبی، خربزه
  4. فلفل تند و فلفل دلمه‌ای
  5. گل کلم و کلم بروکلی
  6. گیلاس و آلبالو
  7. لوبیاها و دانه‌ها
  8. هلو، پرتقال
  9. آووکادو
  10. بلوبری
  11. هویج
  12. سیب
  13. لیمو
  14. قارچ
  15. پاپایا
  16. خیار
  17. انار
اسفناج

لاغری با رژیم سبزیجات

لاغری با رژیم سبزیجات آیا ممکن است؟ ابتدا باید ببینیم منظور از رژیم سبزیجات چیست؟

اگر منظور رژیم و سبک گیاهخواری است؛ باید بدانید که این یک روش غذایی است و می‌تواند به لاغری هم منجر شود؛ به شرطی که نقصان کالری را رعایت کنید. اما اگر منظور این است که رژیمی بگیرید که فقط شامل سبزیجات و میوه باشد، بدون هیچ ماده دیگری؛ بله این رژیم هم شما را لاغر می‌کند و اگر طولانی آن را ادامه دهید، احتمالا با این روش بیمار هم بشوید.

رژیمی که فقط شامل یکی دو ماده غذایی باشد و بقیه آیتم‌های غذایی را به طور کلی حذف کند سالم نیست. چنین رژیمی منجر به فقر غذایی و بیماری‌های مختلف می‌شود. ضمن اینکه لاغری به این قیمت، کاملا موقتی است؛ به محض اینکه رژیم را قطع کنید وزن‌تان برمی‌گردد. بنابراین سبزیجات برای لاغری و سلامتی خوب است؛ اما با رعایت نکات مختلف و استفاده از منابع غذایی دیگر.

سخن پایانی

مصرف سبزیجات برای لاغری و سلامتی موثر و مفید است. سبزیجات هم مغذی و خوشمزه هستند و روش پخت‌شان آسان است. در این مطلب انواع سبزیجات برای لاغری را معرفی کردیم و نکات مهم مصرف آن را نیز گفتیم. سعی کنید برای ارتقای سبک زندگی و تغذیه خود، سبزیجات را داخل برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا