تغذیه سالم

کره بادام زمینی را با چی بخوریم؟

Rate this post

کره بادام زمینی نوعی کره گیاهی است که محبوبیت زیادی در بین بدنسازان و طرفداران تناسب اندام دارد. خواص کره بادام زمینی مثل طرفدارانش بی‌شمار است. اما آیا واقعاً این ماده‌ای که چاق‌کننده به نظر می‌رسد، می‌تواند تأثیر خوبی در تمرینات بدنسازی و لاغری هم داشته باشد؟

جالب است بدانید بیش از یک‌سوم بادام‌زمینی‌‌های دنیا صرف تهیه کره آن می‌شود، اما متأسفانه مصرف این ماده مغذی در ایران به دلیل عدم آگاهی از فواید این خوراکیِ مفید و مقوی بسیار کم است.

البته اگر ورزشکار باشید به احتمال زیاد بارها درباره خواص کره بادام زمینی از هم‌باشگاهی‌هایتان شنیده‌اید. اما آیا از عالی‌ترین خواصکره بادام زمینی هم اطلاعی دارید؟ اگر می‌خواهید از زیروبمِ این ماده مغذی و مؤثر در لاغری و بدنسازی سر دربیاورید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از سبزینه راه را حتماً بخوانید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

تاریخچه‌ای از کره بادام زمینی

این کره برای اولین‌بار به شکل تجاری در سال ۱۳۶۳ در ایالات متحده آمریکا چشم به جهان گشود! با وجود این سن کم، مصرف آن در آمریکا به قدری زیاد است که می‌توانید با میزان کره بادام زمینی یک‌ساله این مردم، زمینِ کلِّ درّه گرند کانیون (۴۴۶ کیلومتر) را کره بمالید!

جالب‌تر از همه این‌که جیمی کارتر و توماس جفرسون، دو رئیس جمهور آمریکا، پیش از ریاست جمهوری‌شان به کشت بادام زمینی مشغول بودند. این محصول خوشمزه در دو نوع کرمی و کرانچی عرضه می‌شود و زنان و کودکان بیشتر طرفدار نوع کرمی آن هستند. در حالی‌که مردان، از نوع کرانچی بیشتر استقبال می‌کنند.

تاریخچه کره بادام زمینی

مواد مغذی موجود در کره بادام زمینی

  • ویتامین E: آنتی‌اکسیدانِ مورد نیاز روزانه بدن که از سلول‌ها در برابر استرس محافظت می‌کند.
  • منیزیم: منیزیم برای عملکرد بهتر عضلات مفید بوده و سلامت قلب را تضمین می‌کند.
  • فولیک اسید: این ماده معدنی برای سلامت سلول‌های جدید بدن ضروری است.
  • مس: مس برای تولید سلول‌های قرمز خون و سیستم ایمنیِ بدنتان اهمیت فراوان دارد.
  • فسفر: برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌هایتان مورد نیاز است.
  • نیاسین: یکی از اعضای خانواده ویتامین B است که غذا را به انرژی تبدیل می‌کند و برای سلامت اعصاب و سیستم گوارش هم مهم است.
  • منگنز: یکی دیگر از خواص کره بادام زمینی این است که برای عملکرد طبیعی مغز و فعالیت سیستم عصبی در بدن لازم است.
همچنین بخوانید:  برنامه غذایی بدنسازی؛ بهترین برنامه غذایی برای عضله سازی

کره بادام زمینی را با چی بخوریم؟

این ماده مغذی حیف است که فقط با نان خورده شود. در ادامه چند پیشنهاد جذاب برایتان داریم:

1. کره بادام با نان تست

کره روی نان تست (یا هر نان دلخواه دیگری) بمالید و از طعم خوب آن لذت ببرید. می‌توانید همراه با یک لیوان چای یا قهوه بنوشید.

2. ترکیب کره بادام زمینی با میوه‌های دلخواه

یک راه خوشمزه دیگر مصرف ترکیب میوه‌هایی مثل موز، سیب یا گلابی همراه با کره است. کره را روی میوه دلخواهتان بمالید و نوش جان کنید. این ماده مغذی و خوشمزه را می‌توانید برای صبحانه، میان‌وعده، وعده بعد از تمرین یا دسر میل کنید.

ترکیب کره بادام زمینی با میوه

3. مصرف کره بادام‌زمینی با کیک و شیرینی

اگر تا به حال این یکی رو امتحان نکردید پیشنهاد می‌کنیم حتما یک بار امتحانش کنید چون واقعا طعم خوبی خواهد داشت. راهش خیلی ساده است فقط باید این کره را روی کیک یا شیرینی دلخواه خود بمالید یا بین لایه‌های کیک قرار بدید.

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

اگر بخواهیم با وجود ۱۸۰ تا ۲۱۰ کالری‌ که این کره در هر وعده دارد، آن را غذایی رژیمی بنامیم شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که واقعاً ماده‌ای رژیمی است!

این کره گیاهی به علت داشتنِ ترکیبی از فیبر (۲ گرم در هر وعده) و پروتئین (۸ گرم در هر وعده) باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید، در نتیجه کمتر غذا بخورید.

جالب‌تر از همه این‌که مصرف آن باعث می‌شود تا اشتهای کاذبتان سرکوب شده و دیگر غذا خوردنتان را کنترل کنید.

همچنین بخوانید:  خواص انجیر ، از خواص انجیر تازه تا خواص برگ انجیر!

فواید کره بادام زمینی برای چاقی

مگر می‌شود که یک ماده غذایی هم به لاغری کمک کند و هم به چاقی؟! بله کره بادام‌‌زمینی شامل این ویژگی است. هما‌ن‌طورکه مصرف کمِ آن باعث احساس سیری و در نهایت کاهش وزن می‌شود، مصرف زیاد این ماده هم موجب افزایش کالریِ دریافتی می‌شود.

فواید کره بادام زمینی در بدنسازی

ورزشکاران به‌ویژه بدنسازان، به‌خاطر انرژی‌زا بودنِ کره بادام‌زمینی و تأمین انرژیِ بدن برای مدت طولانی، علاقه زیادی به مصرف این ماده خوشمزه دارند. فرقی نمی‌کند که ورزشکار حرفه‌ای ورزش بدنسازی باشید یا فقط آخرهای هفته تمرین کنید، در هر صورت، مصرف آن باعث تسریع ریکاوری بعد از ورزش، بهبود عملکرد تمرینی و عضله‌سازی خواهد شد. مصرف دو قاشق غذاخوری از این کره گیاهی به دلیل وجود پروتئین بالا برای ترمیم و ساخت عضلات لازم است.

کره بادام زمینی در بدنسازی

خواص کره بادام‌ زمینی برای کل بدن

۱. سرشار از مواد مغذی است

همان‌طورکه گفتیم در یک قاشق کره بادام زمینی به قدری مواد معدنی و مغذی وجود دارد که اگر برایتان محتویات آن را بگوییم شگفت‌زده خواهید شد!

  • جالب است بدانید که داخل یک قاشق آن حدود ۳ میلی‌گرم ویتامین E که آنتی‌اکسیدانی قوی است‌، ۴۹ میلی‌گرم منیزیمِ استخوان‌ساز، ۲۰۸ میلی‌گرم پتاسیمِ دوست‌دار عضلات و ۰٫۱۷ میلی‌گرم ویتامین B۶ ارتقادهنده سیستم ایمنی وجود دارد.
  • هر ۱۰۰ گرم از این ماده مغذی حاوی حداقل ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین است. علت نیاز زیاد بدن به پروتئین این است که پروتئینی که دریافت می‌کنید تبدیل به آمینو اسید شده و صرف ترمیم سلول‌های بدنتان خواهد شد.
  • این نوع کره برخلاف کره‌های دیگر که در وعده صبحانه میل می‌کنید، حاوی ۸۵ درصد چربی غیراشباع (کاهش کلسترول خون) و دوست‌دار قلب شما است. البته ۱۵ درصد چربی بد و اشباع دارد که در برابر ۸۵ درصد چربیِ خوب، به چشم نمی‌آید.
خواص کره بادام

۲. با سنگ صفراوی مبارزه می‌کند

مصرف کره بادام‌زمینی به دلیل وجود چربی غیراشباع، از تشکیل سنگ صفرا پیشگیری می‌کند.

۳. از سرطان پیشگیری می‌کند

این ماده مغذی و مفید می‌تواند با سرطان پروستات، روده بزرگ (به‌خصوص در زنان) و سرطان سینه مبارزه کند و احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

۴. قند خون را تنظیم می‌کند

کره بادام‌زمینی یکی از منابع فوق‌العاده منیزیم (۱۵۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) است. یعنی مصرف ۱۰۰ گرم آن حدوداً ۴۲ درصد از نیاز روزانه‌تان به منیزیم را برآورده می‌کند.

همچنین بخوانید:  رژیم لاغری یک روز در میان ، یک نمونه رژیم فستینگ !

منیزیم نقش مهمی در سلامت عضلات، استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین باعث می‌شود تا میزان قند و فشار خونتان تنظیم شود، چون اگر میزان پروتئین روزانه‌تان تأمین شود، روزانه ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی مهم در بدنتان اتفاق می‌افتد که برایتان نقش نجات‌دهنده را خواهد داشت.

کره گیاهی

۵. از ابتلا به سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

سنگ کلیه یکی از بیماری‌هایی است که در کشورهای توسعه‌یافته به وفور اتفاق می‌افتد و علت اصلی بروز آن، وزن بالا، رژیم غذایی نامناسب، داروهای کاهنده کلسترول خون و قرص‌های ضد بارداری است.

در مطالعه‌ای که برروی رابطه بین احتمال بروز سنگ کلیه و مصرف کره بادام انجام شد، نتایج نشان ‌داد زنانی که بیش از دو سال به‌صورت منظم این ماده مغذی را مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگر زنان، کمتر به بیماری سنگ کلیه گرفتار شده بودند.

۶. باعث افزایش انرژی می‌شود

یکی دیگر از خواص کره بادام زمینی این است که حاوی فیبر، چربی، و پروتئین است. این مواد به تنظیم سطح انسولین خون کمک می‌کند و در نهایت باعث افزایش انرژی و بالارفتنِ کارایی‌تان در طول روز می‌شود. گنجاندنِ این ماده مغذی در وعده صبحانه کار فوق‌العاده‌ای است.

۷. از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند

جالب است بدانید که مصرف روزانه این ماده مغذی، احتمال بروز سکته قلبی، دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. نتیجه تحقیق دیگری که در مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسید، نشان داد که مصرف حدوداً دو قاشق غذاخوری از این ماده مغذی به مدت ۵ روز در هفته، احتمال ابتلا به دیابت را تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

نکته مهم: مصرف هر ماده غذایی‌ای بدونِ رعایت تعادل، می‌تواند باعث آسیب به بدن شود، به‌ویژه در افرادی‌که مستعد آسیب هستند.

بادام زمینی

بهترین نوع کره بادام‌زمینی

برای راحتیِ بیشتر می‌توانید به جای کره بادام ‌زمینی از پودر پروتئین آن استفاده کنید. کره بادام زمینی تولید شده در بسیاری از شرکت‌ها دارای مواد افزودنیِ زیادی مثل شکر، نمک، و طعم‌دهند است. پس حتماً هنگام خرید به برچسب تغذیه محصول دقت کنید.

اگر هنگام بازکردن در قوطی، روغن بادام‌زمینی از کره آن جدا شده باشد، یعنی فاقد مواد افزودنی است و برای کاهش وزن گزینه خوبی است.

ممنوعیت مصرف کره بادام زمینی

گروهی از مواد غذایی، حساسیت‌زا هستند و این ماده مغذی هم به دلیل وجود ترکیبات حساسیت‌زا جزء این دسته است. این ماده مغذی در کودکان و بعضی افراد مستعد، موجب بروز حساسیت می‌شود.

از علائم آلرژی به مواد غذایی می‌توان به دل‌درد، سرفه، کهیر، خارش، استفراغ، احساس فشار در قفسه سینه و گلو، تنگیِ نفس، تپش قلب، کبودی لب اشاره کرد، که با بروز این نشانه‌ها باید به مراکز درمانی مراجعه کرد. مصرف کره بادام‌زمینی برای خانم‌های باردار و شیرده و کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

کره بادام زمینی یکی از انواع کره‌های گیاهی است که خواص متعددی برای افراد به خصوص ورزشکاران دارد.

در این مطلب فهمیدیم که این کره چه فوایدی برای بدن ما دارد و آیا می‌تواند به لاغری و چاقی افراد کمک کند همچنین به شما گفتیم که میتوانیم کره بادام زمینی رو با چی بخوریم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا