زیبایی

کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز چیست؟

Rate this post

کول اسکالپتینگ نام تجاری روش انجماد چربی است که هدف از انجام آن، از بین بردن چربی‌های مقاوم در قسمت‌های خاصی از بدن است. نام پزشکی آن “کرایولیپولیز” است و این روند در سال ۲۰۱۰ مورد تأیید قرار گرفته است.

دانشمندان پس از ارزیابی آنچه در هنگام فریز کردن بافت اتفاق می‌افتد، ایده کول اسکالپتینگ را ارائه دادند. فریز شدن چربی نسبت به پوست در دمای بالاتری انجام می‌شود. دستگاه کرایولیپولیز، چربی را تا حدی خنک می‌کند تا آن را بدون آسیب‌رساندن به پوست و سایر بافت‌ها از بین ببرد.

کرایولیپولیز روش جراحی نیست و در آن از تیغ جراحی استفاده نمی‌شود. نحوه عمل آن به این صورت است که بازوهای مکانیکی دستگاه، دو سمت قسمتی از بدن را که تحت درمان است نگه‌می‌دارند و این ناحیه به‌سرعت خنک می‌شود. این عمل به مدت ۳۵ دقیقه تا یک ساعت و ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد. در طی این مدت، این فرایند حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سلول‌های چربی در ناحیه موردنظر را از بین می‌برد.

نتایج نهایی ممکن است تا چند ماه قابل‌مشاهده نباشند، اما ممکن است در عرض چند هفته شاهد تغییراتی باشید. سیستم ایمنی بدن شما در این مدت سلول‌های چربی مرده را به‌تدریج پاک می‌کند.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

 

ورزش کردن

کول‌ اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز برای چه افرادی مناسب است؟

کرایولیپولیز راهی برای کاهش وزن نیست. اگر رژیم و ورزش را امتحان کرده‌اید و نتوانسته‌اید از شر چربی‌های اضافی خلاص شوید، ممکن است پزشک معالج شما این شیوه را پیشنهاد کند.
در صورت وجود شرایط زیر باید از انجام عمل کرایولیپولیز خودداری کنید:

  • پوست شل
  • ضعیف بودن بافت پوست
  • کرایوگلوبولینمیا (شرایطی که پروتئین‌های غیرطبیعی در خون شما در دمای سرد حجیم می‌شوند.)
  • کهیر سرما (یک بیماری پوستی که با سردشدن هوا، پوست دچار التهاب می‌شود.)
  • هموگلوبینوریای‌ سرما پاروکسیسمال (نوعی کم‌خونی که گلبول‌های قرمز در دمای پایین از بین می‌روند.)
همچنین بخوانید:  تزریق چربی یا فیلر؟

پزشک شما می‌تواند با استفاده از عمل کرایولیپولیز، به از بین بردن سلول‌های چربی در بخش‌هایی از بدن شما کمک کند. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • قسمت زیر چانه و فک
  • ران‌ها
  • شکم
  • پشت و پهلوها
  • زیر باسن
  • در امتداد خط سینه
  • قسمت بالای بازوها

انجام کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز

خطرات انجام کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز چیست؟

شما می‌توانید کرایولیپولیز را در مطب پزشک خود انجام دهید و نیازی به‌صرف زمان بهبودی بعد از انجام آن وجود ندارد. حتی می‌توانید بعد از عمل خودتان به سمت منزل رانندگی کنید.
این عمل عوارض جانبی اندکی دارد. در طول عمل ممکن است شما روی پوست خود احساس کشیدگی، لرزش یا سرمای شدید داشته باشید. پس ‌از آن، ممکن است احساس درد کنید، مثل ‌اینکه ورزش سنگین انجام داده باشید. همچنین ممکن است دچار کمی متورم شوید.
پس از انجام عمل کرایولیپولیز گاهی ممکن است درد خفیف یا متوسط ایجاد شود. همچنین ممکن است در معرض ابتلا به دردهای خفیف عصبی قرار بگیرید.
گاهی ممکن است پس از انجام این عمل، پوست به صافی قبل به نظر نرسد. کمتر از یک درصد از افرادی که این عمل را انجام می‌دهند دچار عارضه‌ای به نام هایپرپلازی چربی پارادوکسیکال می‌شوند. در صورتی‌که این اتفاق بیفتد، به‌جای کاهش میزان سلول‌های چربی در بخش تحت درمان، این سلول‌ها افزایش می‌یابند. این امر در مورد آقایان ۳ برابر بیشتر اتفاق می‌افتد. این عارضه در افراد اسپانیایی‌تبار بیشتر دیده‌ شده است.

اثرات کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز

آیا انجام کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز مؤثر است؟

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که عمل کرایولیپولیز ایمن و مؤثر است. خطرات ناشی از این عمل، اندک و نادر هستند. هیچ آسیبی به کبد شما نمی‌رسد. عوارض جانبی احتمالی نیز خفیف هستند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. در نواحی تحت درمان، به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۵ درصد از چربی موجود کاهش می‌یابد.

منبع : rastineh.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا