روانشناسی

یوگا برای کاهش استرس ، ورزشی که نمی‌توان از آن دل کند!

Rate this post
هیچ‌کس نیست که تا به‌حال نام یوگا را نشنیده باشد. احتمالا ویدئوهایی از افرادی که حرکات یوگا را تمرین می‌کنند، دیده‌اید و از حرکاتی که به‌راحتی به انجام می‌رسانند، تعجب کرده‌اید. افرادی که یوگا را به مدت طولانی تمرین می‌کنند اغلب دارای اندامی بسیار لاغر و منعطف هستند و اکثر این افراد چهره و شخصیتی آرام دارند. آیا دلیل آن را می‌دانید؟! در این مطلب از وب سایت سبزینه راه، به شما می‌گوییم یوگا چیست، یوگا برای چه کسانی مناسب است و چرا حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب تاثیر دارند. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید؛ شاید قدم بعدی شما ثبت‌نام در یک دوره یوگا باشد.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

یوگا چیست

یوگا چیست ؟!

یوگا ورزشی است که تنها برای جسم استفاده نمی‌شود و ابعاد ذهنی و روحانی انسان را نیز دربر می‌گیرد و حتی زمان انجام حرکات یوگا برای کاهش استرس و اضطراب، حرکات کششی فرد به شکل عبادت به‌نظر می‌رسد. این ورزش نخستین بار در سال‌های بسیار دور در هندوستان پدید آمده‌است، به همین دلیل نمی‌توان از چگونگی شکل‌گیری آن اطلاعات دقیقی به‌دست آورد؛ اما ورزش یوگا یکی از شش مکتب فلسفی در فلسفه سنتی هندوستان است و به همین دلیل است که به بعد روحانی و ذهنی نیز ارتباط پیدا کرده و انواعی از تمرینات یوگا برای کاهش استرس به‌کار می‌رود. در کشور ما حرکات کششی یوگا بیشتر برای تمرینات تمرکزی و ورزشی آن مطرح است و نه‌تنها از آموزش یوگا برای کاهش استرس و مدیتیشن استفاده می‌شود؛ بلکه بسیاری از حرکات یوگا برای افزایش انرژی نیز به‌کار می‌روند.

همچنین بخوانید:  چگونه با یک فرد افسرده صحبت کنیم؟

بخشی از ورزش یوگا برای کاهش استرس، روی کنترل تنفس و تمرکز کار می‌کند و به همین دلیل جنبه‌ای شبیه به هنرهای رزمی مثل تای‌چی و همچنین مدیتیشن دارد. تمرینات یوگا برای کاهش استرس، در طول زمان تغییرات بسیاری کرده است و برخی از مربیان یوگا، حرکات و تمرین‌هایی مخصوص به خود را دارند که در آموزش یوگا برای کاهش استرس از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما اصل یوگا بر تمرکز، آرامش و هماهنگی بین ذهن و جسم بنا شده‌است تا از انرژی‌های بدن برای رسیدن به یک زندگی متعادل و شاد، استفاده کند.

یوگا برای چه کسانی مناسب است

یوگا برای چه کسانی مناسب است ؟!

برای یادگیری ورزش یوگا، نیاز به پیش‌زمینه خاصی ندارید و با اینکه همچون هر ورزشی، آغاز تمرینات آن در سنین جوانی، راحت‌تر است و می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد؛ اما این ورزش را می‌توان در هر سنی آغاز نمود و از تاثیراتی که روی جسم و ذهن می‌گذارد، استفاده کرد. بسیاری از افراد در سنین بالا از آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت استفاده می‌کنند و با تقویت ذهن برای کنترل هرچه بهتر بدن خود از بروز بسیاری از خستگی‌ها و عملکردهای نادرست ذهنی و جسمی جلوگیری می‌کنند. همچنین از دیگر فواید یوگا این است که می‌تواند به مرور زمان قدرت بدنی افراد را برای انجام کارهای روزانه افزایش دهد.

افرادی که شغل پرتنشی دارند و همین موضوع سبب می‌شود خواب بهم ریخته و نامنظمی داشته باشند، و همچنین کسانی که انرژی بسیار زیادی دارند که می‌خواهند آن را تحت کنترل درآورده و از آن جهت تمرکز روی کارها و اهداف خود استفاده کنند، می‌توانند ورزش یوگا را انتخاب کنند. ورزش یوگا برای کاهش استرس، عملکرد بسیار خوبی دارد و مدیتیشن این ورزش به شما کمک می‌کند، تنش‌ها و انرژی‌ها منفی را از خود دور نمایید. پس هرچه زودتر در باشگاه‌هایی که آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت دارند، ثبت‌نام کنید.

همچنین بخوانید:  بیماری پانیک؛ علائم، عوارض و راه‌ های درمان

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس

افرادی که دوست دارند بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس را یاد بگیرند، بهتر است از راهنمایی‌های یک استاد و یا از اپلیکیشن‌ها کمک بگیرند. زیرا برای کاهش استرس، نیاز دارید از راهنمایی‌های صوتی یک مربی برای افزایش آرامش و تمرکز استفاده کنید. بهتر است در محیطی قرار بگیرید که بتوانید در آن احساس آرامش کنید. این محیط، ویژگی خاصی ندارد، تنها موضوع مهم هنگام ورزش یوگا برای کاهش استرس این است که در این محیط احساس آرامش و راحتی داشته باشید. از لباس نخی مناسب استفاده کنید که انجام هر حرکت یوگا برای کاهش استرس را برای شما آسان‌تر نماید. چنانچه محیطی که در آن هستید، تصفیه هوای خوبی نداشته باشد و یا با کسانی که در محیط هستند یا با محلی که در آن قرار دارید، احساس آرامش ندارید؛ حتما مکان خود را تغییر دهید.

از جمله حرکت‌هایی که می‌توانید در تمرینات یوگا برای کاهش استرس استفاده کنید، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فرم پاها روی دیوار
  • فرم کوهستان ایستاده
  • فرم درخت
  • فرم کودک
  • فرم چمباتمه یوگا
  • و…

حرکات یوگا برای افزایش انرژی

حرکات یوگا برای افزایش انرژی

این دسته از حرکات اغلب در ابتدای روز انجام می‌شوند و به شما کمک می‌کنند روز خود را با هوشیاری کامل و سرزنده آغاز کنید. به همین دلیل، بهتر است برای انجام این حرکات در محلی قرار داشته باشید که نور آفتاب به شما بتابد و تصفیه هوای مناسب داشته باشد. حرکات یوگا برای افزایش انرژی به شما کمک می‌کند تا تعادل انرژی را در طول روز در بدن خود حفظ کنید و کمتر به خمودگی و خستگی دچار شوید. از فواید حرکات آسانا که همان وضعیت‌های اصلی یوگا هستند، این است که نه‌تنها به افزایش انعطاف‌پذیری شما کمک می‌کنند؛ بلکه خستگی را از شما دور می‌کنند. البته انجام حرکت‌هایی که به افزایش انرژی مربوط هستند، به این معنا نیست که یوگا قدرت ذهن و یا حرکت یوگا برای کاهش استرس محسوب نمی‌شوند. در حقیقت حرکات کششی یوگا، برای دور کردن تنش و افزایش انرژی هستند و می‌توانند جایگزین هر دارویی برای افراد مختلف، در سنین متفاوت باشند.

همچنین بخوانید:  آیا هنر برای سلامتی مفید است؟

در زیر تعدادی از حرکات یوگا برای افزایش انرژی را برای شما آورده‌ایم:

  • فرم پا به انگشت خوابیده
  • فرم چشم سوزن
  • فرم سگ سر پایین
  • فرم خیز به پایین
  • فرم هلال ماه
  • فرم تخته
  • و…

یوگا قدرت ذهن

یوگا قدرت ذهن یا پیلاتس؟!

همانطور که در این مطلب گفتیم، فواید یوگا بیشتر برای افزایش آرامش، تمرکز و قدرت ذهن به‌کار می‌رود. و معمولا از یوگا برای لاغری استفاده نمی‌کنند و این مسئله که فکر کنیم چون افرادی که یوگا انجام می‌دهند، لاغر هستند، پس می‌توان از یوگا برای لاغری شکم استفاده کرد، اشتباه است. ورزش پیلاتس نیز ورزشی است که از برخی جهات به یوگا شباهت دارد. شباهت یوگا و پیلاتس در این است که هردو بر روی جسم و ذهن در کنار یکدیگر تاثیر می‌گذارند و نه تنها تمرکز ذهن، بلکه قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهند. تفاوت یوگا و پیلاتس، در این است که یوگا بیشتر جنبه روحی و ذهنی دارد و کمتر از پیلاتس روی جسم تاثیر دارد؛ اما پیلاتس بیشتر روی بدن و عضله‌سازی اثر می‌گذارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا