روانشناسی

۱۲ بیماری که ممکن است با افسردگی اشتباه گرفته شود

Rate this post

افسردگی که یکی از بیماری‌های شایع روزگار ماست، علائم بسیار گسترده ای را نشان می‌دهد که می‌تواند تشخیص این بیماری را دشوار سازد. همینطور برخی بیماری‌ها ممکن است علائم این بیماری را تقلید کنند. اگر برای افسردگی تحت درمان قرار می گیرید اما هنوز احساس نمی کنید که حال بهتری دارید، ممکن است به یکی از این بیماری های مقلد افسردگی مبتلا شده باشید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

علائم افسردگی

کاهش مود یا خُلق که یکی از علائم اصلی بیماری افسردگی ماژور است، به معنای این است که فرد در بیشتر زمان‌ها احساس غم و اندوه دارد. این علامت مهم، می‌تواند در برخی بیماری‌های جسمی نیز دیده شود.

ضعف و خستگی، کمبود انرژی و زود خسته شدن نیز از علائمی است که در بسیاری بیماری‌ها دیده می‌شود. از دیگر علائم افسردگی نیز افت عملکرد ذهن، کاهش توانایی حافظه و کاهش تمرکز است. افسردگی می‌تواند باعث افت عملکرد فرد در زمینه تحصیلی، شغلی، اجتماعی و خانوادگی شود و فرد نتواند عملکرد همیشگی خود را در محیط های گوناگون زندگی خود داشته باشد.

دکتر میشل ریبا، استاد روانپزشکی در دانشگاه میشیگان در آن آربور، می‌گوید:

“پزشکان معمولاً ابتدا به تشخیص افسردگی می‌پردازند. با این حال، اگر به هر کتاب درسی پزشکی نگاه کنید، صفحاتی از شرایطی را خواهید دید که می توانند به عنوان یک اختلال خلقی ظاهر شوند. رسیدن به یک تشخیص دقیق کلید بهبود است.”

سال ها طول کشید تا آماندا کولینان، مادری از سامرفیلد، کارولینای شمالی، بفهمد که چرا تقریباً تا زمانی که به یاد می‌آورد، احساس غمگینی و اضطراب می‌کرده است.

حتی در دوران دبستان، او نسبت به دیگران حساس بود. پس از تشکیل خانواده، او اغلب آنقدر غرق بود که پس از اینکه بچه هایش را به مدرسه می برد، تمام روز را در رختخواب می گذراند.

اگرچه کولینان همیشه لیست کارهایی را که باید انجام داد تهیه می کرد، به ندرت هیچ کاری را کنار می گذاشت.

دو پزشک تشخیص دادند که او مبتلا به افسردگی است و داروهایی تجویز کردند که “نقطه غلبه” را از بین بردند اما نتوانستند مشکلات او را برطرف کنند.

همچنین بخوانید:  چگونه با یک فرد افسرده صحبت کنیم؟

سرانجام، سه سال پیش، کولینان با قرار گرفتن در روند معالجه پسرش به بینشی دست یافت:

” تشخیص داده شد که کودک ۹ ساله من مبتلا به ADHD (اختلال نقص توجه بیش فعالی) است و به محض اینکه شروع به مصرف دارو برای آن کرد، او کاملاً تغییر کرد. فکر کردم، علائم او شبیه علائم من است – آیا مشکل او می تواند ژنتیکی باشد.”

پس از انجام یک سری آزمایشات، کالینان خودش مبتلا به ADHD تشخیص داده شد که دهه‌ها رنج را به چشم می‌اندازد.

کولینان از روز بعد شروع به مصرف یک داروی محرک کرد و زندگی او تغییر کرد.

او می‌گوید:

«اضطراب و افسردگی از بین رفته است. من می‌توانم روی بچه‌هایم تمرکز کنم، بدون اینکه دچار فرسودگی و افسردگی شوم».

بیماری هایی که ممکن است با افسردگی اشتباه گرفته شود

۱. اختلال بیش فعالی / کم توجهی (ADHD)

وقتی نام مخفف ADHD را می شنوید، اولین تصویری که به ذهنتان خطور می کند احتمالا یک پسر بچه پرانرژی است که نمی تواند آرام بنشیند.

اما ADHD به دوران کودکی محدود نمی شود: مطالعه ای در مجله آمریکایی روانپزشکی تخمین می زند که از هر ۲۰ آمریکایی ۱۸ تا ۴۴ ساله حدود یک نفر به این عارضه مبتلا است.

ادوارد هالوول، MD، یکی از نویسندگان کتاب Delivered From Distraction می گوید:

«زنان بالغ مبتلا به ADHD معمولا بیش فعال نیستند. ذهن آنها سرگردان است و نمی توانند به اندازه کافی توجه کنند تا یک کار را انجام دهند.”

دکتر هالوول می‌افزاید که عدم تمرکز و پیگیری می‌تواند منجر به احساس شرمندگی شود که نمی‌توانند کاری را انجام دهند و این شرم می‌تواند باعث افسردگی شود.

زنانی که علائم خفیف و ناشناخته ADHD را در دوران کودکی تجربه کرده‌اند، گاهی اوقات متوجه می‌شوند که استرس‌ها و خواسته‌های زیاد مادری باعث می‌شود که این بیماری بیش از حد پیش برود.

دکتر هالوول توضیح می‌دهد که رایج‌ترین و بالینی‌ترین محرک‌های تجویز شده هستند که مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که شما را آرام می‌کند و تمرکز و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

۲. کم کاری تیروئید

یکی از علل شایع علائم افسردگی را می توان در غده پروانه ای شکل کوچکی در گردن ردیابی کرد که هورمون هایی را تولید می کند که بر هر اندام بدن تأثیر می گذارد. آنتونیو بیانکو، متخصص غدد، MD، Ph.D.، استاد طب داخلی در مرکز پزشکی دانشگاه راش، در شیکاگو، توضیح می دهد:

“تیروئید مانند پدال گاز برای بدن، از جمله مغز است. اگر تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند (به نام پرکاری تیروئید)، می تواند شما را پرش و مضطرب کند. اما اگر خیلی کم تولید کند (که به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود)، همه چیز در بدن شما کند می شود و باعث خستگی، ناتوانی در تمرکز و، بله، افسردگی می شود.”

√ کم کاری تیروئید را می توان با مصرف یک هورمون مصنوعی (لووتیروکسین) به جای هورمونی که تیروئید شما تولیدش را متوقف کرده است، کنترل کرد.

همچنین بخوانید:  نشانه هایی که می گویند رابطه شما رو به شکست است

۳. دیابت نوع ۲

دیابت نوع دو می تواند علائمی شبیه به افسردگی داشته باشد که عبارتند از حال بد روحی، بدخلقی و کاهش وزن. اما در حقیقت این تغییرات ناشی از مقاومت بدنی شما در برابر هورمون انسولین است، نه یک مشکل روحی.

همچنین در اغلب موارد، این نشانه ها واکنشی به درگیری مداوم با این بیماری و اضطراب ناشی از کنترل آن است.

۴. سفلیس

سفلیس بیماری ای مقاربتی است که در اثر نوعی باکتری ایجاد می شود و مغز را نشانه می گیرد. این بیماری اگر درمان نشود، منجر به عفونت در مغز یا ستون فقرات می شود و روی سلامت روانی هم تأثیر می گذارد.

نشانه های این عفونت که به آن سفلیس اعصاب گفته می شود شامل طیفی از علائم عصب شناختی است که با نشانه های بسیاری از اختلالات عصبی و روانپزشکی مشترک هستند.

نشانه های سفلیس اعصاب می تواند شامل تغییرات شخصیتی، گیجی، افسردگی و ضعف حافظه باشد. به همین دلیل لازم است به طور مرتب آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی را انجام دهید و به سلامت جنسی خود توجه داشته باشید.

۵. بیماری‌های دستگاه عصبی

در بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، علائم خلق پایین می‌تواند دیده شود. بیماری‌های پارکینسون، هانتینگتون، ام اس (مالتیپل اسکلروزیس)، سکته مغزی و صرع نیز می‌توانند خود را با علائم افسردگی مثل اختلال خلق، خلق پایین و گوشه گیری نشان دهد و با افسردگی اشتباه گرفته شود.

۶. فیبرومیالژیا ۷. سندرم خستگی مزمن

بی خوابی از دیرباز یکی از نشانه های افسردگی محسوب می شود و یکی از نشانه های آشکار این دو اختلال است.

دکتر Jacob Teitelbaum، نویسنده کتاب The Fatigue and Fibromyalgia Solution ، می‌گوید:

“اگر تمام شب را بیدار می‌خوابید و همچنین از مه مغزی، درد و خستگی رنج می‌برید، به احتمال زیاد به سندرم خستگی مزمن (CFS) یا فیبرومیالژیا مبتلا هستید . یکی از تفاوت های بزرگ این است که با افسردگی، علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً دوست داشتید از دست می دهید. با CFS یا فیبرومیالژیا، شما هنوز هم آرزو می کنید که بتوانید آنها را انجام دهید، اما خیلی خسته هستید.”

در حالی که هیچ کس در مورد علل این شرایط مطمئن نیست، استرس های فیزیکی و عاطفی ممکن است نقش داشته باشند.

همچنین بخوانید:  بر طبق مدل روانشناختی تفکر، درست فکر کنیم ( با خود چه بگوییم ؟ )

دکتر Teitelbaum می‌گوید که هر تعداد عفونت درمان‌نشده (از جمله اپشتین بار و تبخال دهان) یا مشکلات هورمونی نیز می‌تواند آنها را تحریک کند.

طبق گزارشی از موسسه پزشکی، حدود ۲.۵ میلیون آمریکایی از سندرم خستگی مزمن رنج می برند، با این حال بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آن را با یک موضوع سلامت روان اشتباه می گیرند یا آن را زاییده تخیل بیمار می دانند. فیبرومیالژیا مشابه CFS است، با «پاداش» درد عضلانی گسترده.

درمان‌های این دو بیماری شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای خواب، مسکن‌ها، و تغییرات سبک زندگی مانند ورزش متوسط ​​است (اگرچه برای افرادی که دائماً خسته هستند، می‌تواند کار سختی باشد).

۸. آنمی (کم خونی)

علائم کم خونی می‌تواند ریزش مو، کم بودن انرژی، خستگی زودرس و کاهش توانایی حافظه و تمرکز باشد.

فرد ممکن است به علت کمبود انرژی و خستگی زودرس دچار گوشه گیری و کاهش عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی شود و این علائم می‌تواند با علائم افسردگی اشتباه گرفته شود.

۹. بیماری لایم

لایم نوعی بیماری عفونتی است که از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود. در بعضی موارد، نشانه های این بیماری را ناشی از افسردگی یا نوعی رفتار بیمارانه ی نابهنجار می دانند یعنی شخص به گونه ای رفتار می کند که گویی بیماری خاصی دارد.

به دلیل آنکه کنه ها اندازه ی کوچکی دارند، اغلب افراد ابتدا متوجه نیش آن ها نمی شوند. مشکل همین جا است، چون اثری که از نیش باقی می ماند بسیار خاص است و تشخیص درست آن بسیار مهم است.

۱۰. لوپوس

لوپوس یا SLE نوعی بیماری التهابی خودایمنی است که خود را با راش‌ پروانه‌ای روی صورت، و اختلال در فعالیت سیستم‌های گوناگون بدن مانند کلیه، ریه، قلب، مغز و سیستم عصبی همراه است.

سردرد، ضعف، بی‌حسی، اختلالات حافظه و تغییرات شخصیت و مود از علائم این بیماری است.

۱۱. کمبود ویتامین دی

برخی از علائم کمبود ویتامین دی، ضعف، خستگی، ضعف عضلانی، درد استخوان، گرفتگی عضلانی، و اختلالات مود مانند افسردگی است که ممکن است علائم افسردگی شدید را تقلید کند.

۱۲. مشکلات مرتبط با مواد مخدر

مصرف یا سوءمصرف برخی مواد مخدر یا اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند باعث اختلالات مود و افت عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد شوند.

نکته:

همچنین مصرف برخی داروها ممکن است در فرد تغییرات مود ایجاد کنند. مثلا داروهای خواب آور، شل کننده عضله، داروهای سرکوب کننده اشتها، داروهای کورتونی و غیره.

منبع : gazane.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا