سلامتی

سن واقعی بدن را چطور محاسبه کنیم؟

Rate this post

حتما برای شما هم جالب است که سن واقعی بدن خود را بدانید! شمع‌های روی کیک تولد شما، فقط یک قسمت از داستان را که مربوط به سن شناسنامه‌تان است را بیان می کند؛ یعنی مدت زمانی که زندگی کرده‌اید.

اما راه دیگری برای بررسی سن شما وجود دارد، روشی که به نحوه زندگی، غذا خوردن و ورزش کردن شما مربوط می‌شود تا تعیین کند از نظر بیولوژیکی چقدر جوان یا مسن هستید. ما در این مطلب به همین موضوع یعنی محاسبه سن بیولوژیک بدن خواهیم پرداخت.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

منظور از سن واقعی بدن چیست؟

سن واقعی بدن، در حقیقت مفهومی است که قرار است سنِ سلامتی و سرحالی شما نشان دهد و کاری به سن شناسنامه‌تان ندارد. معیارهای سن واقعی بدن به طور کلی مربوط به رژیم غذایی، ورزش، الگوهای نوشیدن و سیگار کشیدن شما را در نظر می‌گیرند و برخی از آنها به روابط اجتماعی هم مربوط می‌شود.

سن بیولوژیک بدن، که به عنوان سن فیزیولوژیکی نیز شناخته می‌شود، بسیاری از عوامل سبک زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و کیفیت خواب را در نظر می‌گیرد.

اینکه چگونه پیر می‌شویم خارج از کنترل ماست. این موضوع در درجه اول تحت تأثیر ژنتیک است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه پیری می‌تواند تحت تأثیر عوامل خارجی از جمله رژیم غذایی، ورزش، استرس و سیگار قرار گیرد. بسیاری از محققان معتقدند سن شناسنامه‌ای، یک عدد ناقص است؛ زیرا عوامل خارجی را در سلامتی در نظر نمی‌گیرد.

همچنین بخوانید:  الکل چه تاثیری بر ورزش و بدنسازی دارد؟

چطور سن واقعی بدن را محاسبه کنیم؟

محاسبه سن شما، که به عنوان “سن تقویمی” نیز شناخته می‌شود، آسان است، اما دریافت عددی برای سن واقعی بدن مستلزم انجام لیستی از تست‌های فیزیکی و ارزیابی سبک زندگی فعلی شما است.

عددی که به دست می‌آورید می‌تواند چیزهای زیادی در مورد عادات سلامتی‌تان به شما بگوید و می‌تواند در درک چگونگی ایجاد تغییرات در زندگی شما مفید باشد، به خصوص اگر می‌خواهید سن بیولوژیکی‌تان با بالا رفتن سن تقویمی شما افزایش پیدا نکند. محاسبه سن واقعی بدن خیلی پیچیده نیست. سن واقعی بدن خود را با فاکتورهای زیر در حالت ناشتا ارزیابی کنید.

1. ترکیب بدنی

دو راه برای اندازه گیری و پی بردن به چگونگی ترکیب بدنی وجود دارد. برای دانستن سن واقعی بدن‌تان باید سراغ یکی از این دو راه بروید:

  • استفاده از دستگاه بادی آنالیز
  • اندازه‌گیری به وسیله کالیپرسنج
دستگاه آنالیز بدن

2. دور کمر

در این روش شما باید با متر، دور کمر خود را دقیقاً از بالای ناف (جایی که کمترین مقدار دور کمر است) اندازه بگیرید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید.

3. فشار خون در حال استراحت

فشار خون خود را در حالت استراحت، با دستگاه مخصوص آن بگیرید. در این مرحله برای به دست آوردن سن متابولیک نسبی خود، به داده هایی در مورد سایر افراد هم سن و سال خود نیاز دارید.

این موارد را با هم سن و سالان خود مقایسه کنید، اگر نسبت به آن‌ها در وضعیت بهتری قرار دارید، یعنی سن واقعی بدن شما جوان است. اما اگر یکی یا همه این فاکتورها در مقایسه با شخص هم سن‌تان بسیار بیشتر است، یعنی متاسفانه سن واقعی بدن شما پیرتر از سن شناسنامه‌ای شماست.

همچنین بخوانید:  لباس ورزشی چگونه باید باشد؟

چگونه می توانم سن واقعی بدنم را کاهش دهم؟

اگر دوست دارید جوان‌تر از سن تقویمی یا شناسنامه‌ای‌ خود باشید، باید راهکارهایی که در ادامه برای کاهش سن بدن به شما ارائه می‌دهیم را انجام دهید.

غذاهای سالم تر بخورید!

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند کلسترول بد و فشار خون را کاهش دهد، عملکرد شناختی را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. به نوبه خود، این کارها می‌تواند به کاهش سن بیولوژیکی شما کمک کند!

میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، گوشت‌های تازه (غیر فرآوری‌شده)، چربی‌های خوب (مانند آنهایی که در گردو و بادام یافت می‌شوند) اصول یک رژیم غذایی سالم هستند. حذف غذاهای ناسالم، مانند میان وعده‌های شیرین، و افزایش مواد مغذی مانند غذاهای موجود در سبزیجات، به جوان شدن جسم و روح شما کمک می‌کند.

به طور منظم تمرین کن!

اگرچه ممکن است مانند گذشته منعطف، سریع یا قوی نباشید، اما ورزش همیشه فواید زیادی برای سلامتی شما خواهد داشت. ورزش باعث تقویت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها می‌شود، توانایی بدن برای نگهداری و انتقال اکسیژن را افزایش می‌دهد و می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و خطر افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

برای دریافت یک برنامه ورزشی اختصاصی که با توجه به شرایط بدنی و اهداف شما طراحی شده باشد، می‌توانید روی مربیان حرفه‌ای سبزینه راه حساب کنید.

دنبال یه راه سالم برای کاهش وزن میگردی؟

با برنامه ورزشی کاهش وزن سبزینه راه بدون عوارض و بیماری وزنت رو کم کن!

دریافت برنامه

محققان توصیه می‌کنند که برای کاهش سن واقعی بدن خود باید به مقدار زیر ورزش کنید.

  • 50 تا 300 دقیقه (2 و نیم تا 5 ساعت) فعالیت بدنی با شدت متوسط، در هفته.
  • فعالیت‌های تقویت عضلات حداقل دو روز در هفته.
همچنین بخوانید:  10 ماده غذایی که باعث افزایش هورمون شادی در بدن می شوند

اگر قبلاً این مقدار ورزش را انجام می‌دادید، پس شما یک ورزشکار هستید. برای اینکه سن تناسب اندام خود را به سطح بعدی ببرید، می‌توانید مقداری ورزش HIIT را در برنامه خود بگنجانید.

کاهش سن واقعی بدن با ورزش

کیفیت خواب‌تان را بالا ببرید!

در حالی که رژیم غذایی و ورزش فاکتورهای کلیدی هستند، داشتن خواب خوب شبانه نیز اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند و خواب ناکافی می‌تواند منجر به پیر شدن جسم به صورت زودرس شود. اگر مشکل خواب دارید، قبل از خواب کمی حرکات کششی را امتحان کنید.

مراقب سلامت روان خود باشید!

سلامت ذهن شما می‌تواند نقش مهمی در سن بیولوژیک بدن شما داشته باشد، زیرا انگیزه ذهنی و تعامل شما با دیگران می‌تواند نحوه برخوردتان با زندگی و چالش‌های آن را به شدت تغییر دهد. در ظاهر، ممکن است که دشوار به نظر برسد، اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد تا خیال‌تان راحت شود که مراقب سلامت روان خود هستید:

  • یک حلقه روابط اجتماعی ایجاد کنید و با آن‌ها در ارتباط باشید؛ می‌تواند شامل دوستان یا خانواده باشد. افرادی که به آنها اعتماد دارید و دوستشان دارید، تا از شما حمایت عاطفی کنند.
  • از محتواهای منفی و ناامیدکننده دوری کنید. فیلم و موسیقی و اخبار بد گوش ندهید؛ چراکه بسیار روی اعصاب و روان تاثیر مخربی دارد و سلامت روان فرد را از بین می‌برد.
  • در صورت نیاز به یک مشاور، درمانگر یا روانشناس مراجعه کنید. همانطور که برای معاینه نزد پزشک عمومی می‌رویم، مراجعه به مشاور، درمانگر یا روانشناس آموزش دیده می‌تواند به ما در یافتن پاسخ یا ارائه راهکارهایی برای دستیابی به سلامت روانی بهتر کمک کند.

سخن پایانی

سن شناسنامه‌ای هرکس یک عدد است که نمی‌تواند به طور دقیق، میزان شادابی، جوانی و سلامتی او را نشان دهد. با راهکارهایی می‌توان سن واقعی بدن را به دست آورد. در این مطلب به موضوع محاسبه سن واقعی بدن پرداختیم و چگونگی محاسبه‌ی آن را توضیح دادیم.

 

منبع : fitamin.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا