طب سنتی

13 کاربرد مهم روغن های گیاهی برای بدن شما

Rate this post

هزاران سال است که روغن های گیاهی برای اهداف پزشکی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های اخیر محبوبیت روغن های گیاهی رو به افزایش است و بسیاری از مردم در حال کشف کاربردهای شگفت انگیز آنها هستند. بسیاری از مردم بر روی آن ها قسم می خورند و می گویند روغن های گیاهی، زندگی آنها را تغییر داده است.
روغن های گیاهی نه تنها دارای تعداد زیادی فواید پزشکی هستند، بلکه برای تهیه محصولات مراقبت شخصی و زیبایی نیز بسیار مناسب اند. در ادامه 13 روش برای استفاده از روغن های گیاهی برای بدن از جمله پوست، مو، ناخن، دندان و موارد دیگر آورده شده است.
به یاد داشته باشید که هرگز نباید روغن های اسانسی را مستقیماً بر روی پوست خود بمالید (به استثنای چند مورد). در واقع بهتر است روغن های گیاهی اسانسی و خالص را در یک روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن هسته انگور و یا روغن جوجوبا رقیق کنید.

امروز در این مقاله از سبزینه راه نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

1. روغن ماساژ

در حالی که روغن های گیاهی برای آروماتراپی بسیار مناسب هستند، به عنوان دارویی قدرتمند نیز برای تسکین انواع درد های مفصلی، استخوانی و عضلانی شناخته می شوند.

بهترین روغن های گیاهی برای درد:

اسطوخودوس، نعناع فلفلی، رزماری، آویشن، بابونه، سیاه دانه، روغن الاغ، اکالیپتوس، مرزنجوش و مریم گلی از بهترین روغن ها برای تسکین درد هستند.
روغن های گیاهی مانند کندر، اسطوخودوس، پرتقال، نعناع، بهارنارنج، یاس و گلاب نیز در درمان استرس و اضطراب بسیار موثر هستند و برای ماساژ بهترین گزینه اند. مقداری از این روغن های گیاهی را با یک روغن حامل یا لوسیون بدون بو ترکیب کنید تا به راحتی روغن ماساژ طبیعی خود را بسازید.

2. حمام

استفاده از روغن های گیاهی در حمام راهی عالی برای تسکین استرس، درد و حتی سم زدایی از بدن است. بهترین روغن های گیاهی برای حمام شامل روغن اسطوخودوس، لیمو، نعناع فلفلی، گل یاسمن، گل سرخ، سدر، چوب صندل و پرتقال است.
البته مهم است که بدانید روغن های گیاهی اسانسی محلول در آب نیستند و قبل از استفاده از حمام، باید آن ها را در یک روغن حامل رقیق کنید.

همچنین بخوانید:  تقویت بافت‌های بدن به وسیله ماساژ

3. دئودورانت طبیعی

به احتمال زیاد از این موضوع با خبر هستید که اغلب دئودورانت ها حاوی مواد مضری هستند که در طولانی مدت ممکن است به بدن شما آسیب برسانند و برای سلامتی مضر باشند. در این بخش به شما یاد می دهیم که با چند ماده طبیعی به راحتی دئودورانت خانگی و بی خطر خود را درست کنید. به علاوه می توانید رایحه های مورد علاقه خود را نیز به این دئودورانت طبیعی اضافه کنید. بهترین روغن های گیاهی برای تهیه دئودورانت شامل اسطوخودوس، لیمو، آویشن، درخت چای، رزماری، گریپ فروت، شمعدانی و سرو کوهی است.
برای تهیه دئودورانت طبیعی خود، کافی است چند قطره از روغن های گیاهی گفته شده را با قسمت مساوی از روغن نارگیل و جوش شیرین مخلوط کرده و در یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

4. نرم کننده و مرطوب کننده

روغن های گیاهی بسیاری وجود دارند که برای پوست شما مفید هستند و پوست را تقویت می کنند. به عنوان مثال، روغن اسطوخودوس برای بهبود تحریکات و ناهنجاری های پوستی بسیار مفید است و روغن کندر برای جلوگیری از پیری پوست، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و بازسازی سلول های پوستی موثر است. برخی روغن های گیاهی دیگر که برای پوست شما مفید هستند شامل روغن درخت چای، سرو کوهی، گل بابونه، مریم گلی، گل سرخ، بهارنارنج، هسته انگور، هسته انار، گلاب و بادام شیرین است.
برای تهیه لوسیون یا مرطوب کننده خانگی خود می توانید به سادگی مقداری از روغن گیاهی دلخواه خود را به یک لوسیون اضافه کنید یا می توانید لوسیون خانگی خود را با مواد طبیعی درست کنید. اگر می خواهید لوسیون خودتان را درست کنید می توانید از کره نارگیل یا شی باتر برای پایه لوسیون استفاده کنید و روغن های گیاهی دلخواه را به آن اضافه کنید.

5. اسکراب صورت

اسکراب صورت برای جوان و شاداب نگاه داشتن چهره شما ضروری است. هنگامی که سلول های مرده پوست بیش از حد تولید شوند، می توانند منافذ پوست شما مسدود کنند و موجب کدر شدن پوست شما شوند.
روغن کندر، درخت چای، مورینگا، آویشن، پونه کوهی، لیمو و .. برای درمان جوش و آکنه بسیار موثرند. از سوی دیگر روغن اسطوخودوس، گل سرخ، چوب صندل، مریم گلی، سرو کوهی و کندر همگی دارای خواص ضد پیری قدرتمندی هستند و به صاف شدن پوست کمک می کنند.
برای تهیه اسکراب صورت خانگی، از مقداری روغن گیاهی و شکر قهوه ای استفاده کنید. کافی است یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را همراه با چند قطره روغن گیاهی و روغن حامل ترکیب کنید، بطوری که بافتی غلیظ شبیه به خمیر پیدا کند. سپس کل پوست را با آن اسکراب کنید.

همچنین بخوانید:  روغن زردچوبه و خواص آن برای پوست و مو و سلامتی

6. خوشبو کننده بدن

همه ما می دانیم که عطرهای تجاری و اسپری های بدن پر از سموم و مواد شیمیایی مضر هستند. وقتی این خوشبو کننده های بدن را اسپری می کنید، خودتان و اطرافیانتان در معرض این مواد شیمیایی قرار می گیرید. اما هنگامی که از اسپری بدن طبیعی خود استفاده کنید، به دلیل اینکه محصولی طبیعی و بدون مواد مضر است، احساس خوشایندی خواهید داشت.

برای تهیه اسپری خوشبو کننده بدن خانگی، شما به آب مقطر، الکل، روغن حامل و روغن های گیاهی با اسانس مورد علاقه خود نیاز خواهید داشت. خلاق باشید و چند ترکیب را امتحان کنید تا آن رایحه ای که دوست دارید را پیدا کنید. همچنین توصیه می شود محتویات خوشبو کننده خانگی که تهیه کردید را در بطری های شیشه ای اسپری دار بریزید.

7. نرم کننده لب (بالم لب)

شما می توانید با ترکیب کره شی و چند قطره روغن گیاهی یک نرم کننده لب خانگی تهیه کنید. همچنین می توانید مقداری ویتامین E به آن اضافه کنید که برای لب های شما نیز بسیار مفید است. بهترین روغن های گیاهی برای تهیه بالم لب خانگی شامل روغن گل یاس، گل سرخ، گلاب، اسطوخودوس، گریپ فروت، پرتقال و جوجوبا هستند.

8. کاهش دهنده سلولیت و ترک های پوستی

10 روغن گیاهی وجود دارد که به کاهش سلولیت و ترک های پوستی کمک می کنند. آنها عبارتند از: روغن رزماری، لیمو، گریپ فروت، کندر، اسطوخودوس، گیاه بادرنجبویه، سدر، جلبک دریایی، رازیانه و روغن گلاب. به سادگی می توانید با ماساژ روزانه چند قطره از روغن های گیاهی گفته شده بر روی نواحی دارای سلولیت و ترک پوستی، به صاف تر شدن پوست خود کمک کنید.

9. کاهش دهنده لکه های پوستی

از روغن های گیاهی می توان برای کاهش لکه های تیره (لکه های پیری و لکه های کبدی) بر روی پوست استفاده کرد. موثرترین روغن های گیاهی برای لکه های تیره عبارتند از: روغن کندر، اسطوخودوس، شمعدانی، لیمو، سرو کوهی، درخت چای، گل سرخ، هسته انگور، هویج و هسته انار.
از سوی دیگر نیز سرکه سیب برای پوست بسیار مفید است و می توانید در درمان لکه های تیره پوست از آن استفاده کنید.

10. تقویت کننده ناخن

روغن های گیاهی می توانند به تقویت ناخن های ضعیف و شکننده کمک کرده و کوتیکول های آسیب دیده را به شرایط سالم برگردانند. روغن زیتون به خوبی باعث تقویت ناخن ها و درمان کوتیکول می شود. ویتامین E نیز برای ناخن های شما بسیار مفید است، بنابراین بهتر است که از مصرف آن برای ناخن هایتان غافل نشوید. بهترین روغن های گیاهی برای استفاده برای تقویت ناخن های شما روغن رزماری، اسطوخودوس، کندر، لیمو، اکالیپتوس و گریپ فروت است.
این روغن های گیاهی را بایکدیگر ترکیب کرده و بر روی کل سطح ناخن ها ماساژ دهید و روزانه این کار را تکرار کنید. ممکن است نتایج فوری در روز های اول مشاهده نکنید اما پس از گذشت چندین هفته متوجه این موضوع می شوید که ناخن های شما بسیار قوی و سالم به نظر می رسند.

همچنین بخوانید:  با خواص بینظیر روغن دم اسب بیشتر آشنا شوید

11. درمان شوره سر

چندین روغن اساسی وجود دارد که در درمان خشکی پوست سر و شوره سر موثر هستند. این روغن ها شامل روغن بابونه، اکالیپتوس، درخت چای، رزماری، اسطوخودوس، سرو کوهی، آویشن، مورینگاه و .. هستند.
کافی است این روغن ها را با روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن جوجوبا رقیق کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید و بعد از گذشت 1 الی 2 ساعت با شامپو گیاهی مو های خود را شستشو دهید. گزینه دیگر افزودن مقداری روغن گیاهی به شامپو است.

12. کاهش دهنده چین و چروک

روغن های گیاهی می توانند رشد سلول های جدید پوست را افزایش دهند، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت کنند و استحکام پوست را بهبود ببخشند. با استفاده از روغن های گیاهی و روغن های حامل، شما می توانید یک درمان خانگی ضد پیری برای کمک به مرطوب نگه داشتن پوست و تقویت آن و همچنین تولید طبیعی کلاژن در پوست خود ایجاد کنید.
بهترین روغن های گیاهی برای کاهش چین و چروک ها عبارتند از: روغن کندر، شمعدانی، گل یاسمن، گل سرخ، گلاب، روغن شتر مرغ، روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور، روغن هسته انار، آرگان، چوب صندل و مریم گلی.

13. تقویت کننده مو

بسیاری از محصولاتی که در فروشگاه برای حجم دادن به موهای خود پیدا می کنید حاوی مواد شیمیایی مضر هستند که در واقع آسیب بیشتری به موهای شکننده شما وارد می کنند. روغن های گیاهی یک گزینه طبیعی و موثر برای کمک به داشتن موهای ضخیم و قوی هستند.
روغن رزماری به ترمیم مو های آسیب دیده کمک کرده و رشد مو ها را نیز تقویت می کند. روغن آویشن نیز جریان خون در پوست سر را افزایش می دهد که به پوست سر کمک می کند تا مواد مغذی را به ساقه های مو نیز برساند. روغن مریم گلی به برقراری تعادل چربی پوست کمک می کند و از خشک شدن پوست سر که باعث شکنندگی مو می شود جلوگیری می کند. روغن سدر نیز با تحریک فولیکول های مو باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود. برخی روغن های حامل مفید برای استفاده بر روی پوست سر و ساقه مو شامل: روغن بادام شیرین، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن ویتامین E و روغن آرگان هستند.

منبع : marhamteb.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا